Okos megoldás, vagy veszélyes ügyeskedés? Beszéljünk a négyévszakos gumikról

Okos megoldás, vagy veszélyes ügyeskedés? Beszéljünk a négyévszakos gumikról

Azt mondják, ami mindenre jó, az valójában semmire sem.

Pontosan emiatt az aranyszabály miatt érzünk kétségeket, mikor a négyévszakos gumiabroncsokra gondolunk, viszont kérdés, hogy mennyire jogos ez az előítélet.

Egy biztos: még az egész éves gumi is jobb a semminél.

A Michelin felmérései szerint Európában az autósok 60%-a egész évben nyári gumit használ (értelemszerűen, ahol a téli kötelező, ott ez a szám jóval alacsonyabb), és szintén szép számmal vannak olyanok is, akik nyáron is a téli garnitúrát koptatják (mondjuk tény, hogy ez sokkal ritkább).

Talán nem kell kifejteni, milyen óriási veszélybe sodorja mindkét sofőrtípus nem csak önmagát, de autóstársait is.

Ez a két lehetőség tehát egy felelősségteljes ember számára egyáltalán nem megengedhető, de mi a helyzet a négyévszakos gumikkal?

Jelentenek valamiféle biztonságot, vagy csupán szemfényvesztés?

Tényleg létezhet olyan, hogy egy gumiabroncs esőben, hóban, forróságban is jó?

Egyre nagyobb a kereslet

Hogy miért foglalkozunk ezzel a témával?

Mert a kereslet egyre csak növekedett az utóbbi években.

A fentebb említett tétel a mindenre jó termékekről régebben igaz is volt: a négyévszakos gumik fagyos, havas utakon alig teljesítettek jobban a nyári társaiknál, tehát nem tudták azt a biztonságot nyújtani, amire szükség volt.

Azóta viszont a gyártók határozottan fejlődtek, komolyabb eredményeket értek el a területen, és ezzel úgy tűnik elnyerték az emberek bizalmát, akik ha valóban a legjobb minőséget választják, tényleg nem is nyúlnak annyira mellé.

Egyes országokban már elfogadják ezeket a típusú abroncsokat télen is, abban az esetben, ha megtalálhatóak rajtuk a szükséges jelölések.

Elmondható tehát, hogy a jó márkák termékei hóban egészen tűrhető teljesítményt tudnak nyújtani, nyáron pedig egyértelműen jobb választást jelentenek a téli gumiknál – azt viszont még mindig le kell szögezni, hogy „hazai pályán”, tehát az adott évszakban az arra tervezett gumikkal nem tudják felvenni a versenyt.

Egyre nagyobb a kereslet

Kényelmi kérdés

A minőség azonban csupán az egyik válasz arra a kérdésre, hogy miért választják a négyévszakosokat egyre többen.

A valódi indokot a legtöbb esetben a lustaságban és a pénztárcában kell keresni.

A felmérések szerint az emberek 40%-a komoly teherként gondol a gumicserére.

Időpont kell a szervizbe, ott a cseréért fizetni kell, az abroncsok is drágák, amiket adott esetben otthon kell tárolni, stb.

Az ember kényelmes, és szeret spórolni, és ezért jobban megéri neki egyszer kifizetni az egyébként átlagosan 10-15%-kal drágább négyévszakos abroncsokat, és ezzel letudni a dolgot.

Valóban megbízható?

Döntsük el, hogy jól teszik-e, vagy sem!

A személyes véleményt egyelőre hagyjuk, és figyeljünk inkább a profikra.

Az ADAC német autóklub neve elég erős ahhoz, hogy az ő tesztjeiket mindannyian komolyan vegyük.

Jóformán évente tesztelik a gumiabroncs kínálatot, és ebbe a nyári és téli gumikon kívül a négyévszakosok is beletartoznak.

A korábbi években az eredmények elkeserítőek voltak ez utóbbiakra nézve, és ez nem csoda: ezek gyakorlatilag olyan téli gumik voltak, amiket pár módosítással nyáron is használhatóvá tettek – aminek köszönhetően mindkét terepen gyengébben teljesítettek.

Gördülési ellenállásuk rossz, jégen és havon gyengék, de még a száraz aszfalton is, ráadásul zajosak is, a fogyasztásra pedig rossz hatással vannak – tehát a kényelmen túl, sok előnyük nincs.

A nagy többségükről sajnos a friss eredmények is hasonló képet mutatnak – havas, csúszós úton egyértelműen a téliek nyertek, szárazon pedig a nyáriak - de azért van itt kiemelkedő teljesítmény:

Valóban megbízható?

A kivétel: Michelin CrossClimate

A négyévszakos gumik között volt, ami határozottan a kielégítő kategóriába került: ez a Michelin CrossClimate.

A szakértők egészen jó nyári gumiként írták le, és mindeközben rendelkezik a 3PMSF (három hegycsúcs, benne egy hópehely) jelöléssel, mely kifejezetten a téli gumikra jellemző.

A nedves úton történő fékezésre megkapta a legkitüntetőbb „A” minősítést, míg a gördülési ellenállása is „C”, azaz átlagos lett.

A CrossClimate tehát száraz és nedves úton szinte az egyik legjobb négyévszakos, sok nyári abronccsal is egy szinten van, viszont télen azért 30-40%-os lemaradásban van az évszaknak megfelelő garnitúrához képest.

Miben más ez?

Miben más ez?

Kíváncsiak lehetünk, hogy mitől olyan más Michelin terméke, mint a többi egész éves abroncs.

A 2015 májusában bevezetett CrossClimate a fentebb említett filozófiával ellentétben már inkább a télálló nyári gumi, mint fordítva, és ennek köszönhetően ilyen sikeres.

Maga a Michelin írja róla, hogy olyan technológiákat egyesítettek, melyekről sokáig azt gondoltuk, soha nem fognak megférni egymás mellett.

Persze csodákat ettől sem szabad várni: havas úton még mindig nem nyújt biztonságot, de van az az autó, aminek tökéletes lehet.

Kinek ajánlható?

Értjük már a négyévszakos gumik tulajdonságait, most ezek alapján nézzük meg, kinek éri meg valóban megvenni.

Négy alapszabályt lehet ezzel kapcsolatban megfogalmazni:

  • Rövid távok, jó utakon: elsősorban azoknak lehet ezt ajánlani, akik 10.000 kilométernél kevesebbet autóznak egy évben, és azt is főleg városi utakon, amiket télen rendesen takarítanak.
  • 5-6 év legyen az autóban: új autónál semmiképp sem érdemes azonnal cserélni. Először koptassuk el az első nyári garnitúrát, és csak utána vásároljunk újat.
  • Ne legyen nagy ingadozás az időjárásban: ha nem a hazai viszonyokra tervezünk, akkor azért vegyük figyelembe, hogy mennyire szélsőséges az időjárás.
  • Ha tervezünk túladni rajta: ha lassan már elbúcsúznánk az autótól, akkor semmiképp sem érdemes vadonatúj gumikkal megválni tőle. A négyévszakos abroncsokkal mind a cserék, mind az új garnitúra árát megspórolhatjuk.

Végső értékelés: a négyévszakos gumik valószínűleg mindig a kínálat részei lesznek, és nem kizárt, hogy a jövőben valóban elérik azt a színvonalat, amikor majd mindenkinek megéri őket választani.

Addig viszont nem éri meg kockáztatni, szóval, aki a fenti négy szabályt nem érzi magára érvényesnek, az jobban jár a megszokott, cserélgetős módszerrel.

Akár anyagi, akár kényelmi kérdés, a gumiabroncs nem az a téma, ahol alkukat lehet kötni: a legjobb minőséget kell választani, különben nem csak magunkra, de másokra is óriási veszélyt jelentünk.

Ha az új tesztek a jövőben már más eredményeket mutatnak a négyévszakos gumikról, abban biztos lehet, hogy tájékoztatni fogjuk róla!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.