Nem stimmel a fogyasztás? A szemének higgyen, ne a gyártó ígéreteinek!

Nem stimmel a fogyasztás? A szemének higgyen, ne a gyártó ígéreteinek!

Autóvásárláskor az egyik legfontosabb szempont a fogyasztás – nem kell magyarázni, miért.

De mit tegyünk, ha nem ismerjük a valós adatokat?

Igen, papíron kapunk egy bizonyos számot, de mindenki tudja, hogy a hivatalos, gyári fogyasztási értékek nem mindig felelnek meg a valóságnak (persze tisztelet a kivételnek, amiből azért akad egy pár).

Az International Council on Clean Transportation kimutatásai szerint egy átlag európai autósnak évi 400 eurójába, tehát kb. 120.000 forintjába kerülhet az az olykor akár 42%-os eltérés, ami az autó hivatalos és tényleges fogyasztása között van.

Honnan ez az különbség, és miért nem az őszinte adatokkal találkozunk a hirdetésekben?

Mindennek megvan a maga oka, de szerencsére létezik már megoldás is erre az egész problémára!

Csökkent a fogyasztás, de nem annyit, mint mondják

Csökkent a fogyasztás, de nem annyit, mint mondják

Mielőtt még belevágnánk ebbe a témába, szögezzünk le valamit: tényleg csökkent az autók átlagfogyasztása az utóbbi évtizedekben.

A technológiai fejlődés elérte, hogy 2003-hoz képest 13 évvel később a szakértők már 34%-kal kevesebb fogyasztást figyeljenek meg az autóknál – ez kb. 2,8 literrel kevesebb üzemanyagot jelent átlagosan.

Alapvetően tehát ez egy jó hír, ami alátámasztja az feltűntetett értékeket az autók hirdetéseiben.

Viszont azt is látni kell, hogy ezzel párhuzamosan megnőtt a különbség is az ígért, és a valós fogyasztás között: egy évtizede még csak 15% volt az eltérés, 2013-ban pedig már 25%-ról beszélhettünk.

Mi van a háttérben?

Mi van a háttérben?

Forrás: honestjohn.co.uk

A brit Honest John magazin minden évben díjazza a szakértők és a hétköznapi autósok visszajelzései alapján a legjobb autókat, különféle kategóriákban: ezek közül egyik az „őszinteség”, vagyis az, hogy mennyiben térnek el a valós adatok a gyáriaktól a fogyasztás terén.

Az ő meglátásuk szerint a különbségek okai az európai országokra jellemző adózásban is keresendőek: mivel az adózás a szén-dioxid kibocsátástól is függ, ezért a gyártók igyekeznek a lehető legjobb eredményeket elérni az ezeket vizsgáló teszteken: az alacsony CO2 kibocsátás pedig alacsony fogyasztási értékekkel is jár.

A baj az, hogy az előírásoknak megfelelően ezt, és csakis ezt az értéket lehet publikálni, akkor is, ha a valóságban nem valószínű, hogy ezt egy átlag sofőr a mindennapjai során el tudja érni.

Miért nem stimmel a teszt?

A NEDC (New European Driving Cycle) rendszerén belül történő tesztek voltak az elfogadottak az utóbbi évtizedekben az autók vizsgálatát illetően.

Ezek a következőkből álltak:

  • Városi környezetben: 20-30°C környezeti hőmérsékleten, hidegindítással, egy gyorsítási, egy állandó sebességen tartott és egy lassítási szakaszból álló, fékpadon történő út, maximum 50km/h-s, átlag 19km/h-s sebességgel, 4 km megtételével.
  • Városon kívül: 7 km megtétele szintén fékpadon, félig állandó sebességen, félig pedig gyorsítva, lassítva, és valamennyi üresjárattal. A maximum sebesség 120km/h, az átlag 63 km/h.

A harmadik, kombinált érték ennek a kettőnek az átlagából jön össze.

Az első hibalehetőség azonnal látható: laboratóriumi környezetben lehet rendkívül pontos, csak épp cseppet sem valóságos eredményekhez jutni.

Ami plusz fogyasztást jelenthet

Ami plusz fogyasztást jelenthet

A NEDC hibája, hogy több olyan tényezőt is figyelmen kívül hagy, ami a valóságban a mindennapi autóvezetés része.

A fékpadokon futó autókban nincs bekapcsolva se rádió, se légkondi, a kormányt egyáltalán nem mozgatják, légellenállásról pedig szó sincs.

Ezen túl az ember egyéni vezetési stílusa, a kiválasztott gumik, a terep viszontagságai és az időjárás is hatással van a fogyasztásra – de ezek a körülmények sem kapnak szerepet ezekben a vizsgálatokban, pedig akár 20% plusz fogyasztáshoz is vezethetnek.

A NEDC már 1970-óta működik, és egyértelmű, hogy eljárt fölötte az idő.

Jó hír viszont, hogy jön már helyette más, ami valóban a napjainknak megfelelő tesztek alá veti a gyártók termékeit.

Az új megoldás: WLTP

Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – az új rendszer, amit már Európában, Indiában, Japánban, Kínában, sőt az USA-ban is használnak.

Annyira itt van már, hogy 2017 szeptembere óta az ezekből a tesztekből származó értékek a kötelezőek a NEDC helyett, tehát az új autók kapcsán kihozott fogyasztási ígéretek már erre hivatkozva fognak megjelenni.

Itt is hasonló laborkörülmények között történik a vizsgálat, de sokkalta alaposabban: a korábbi két ciklus helyett itt már 4 lesz (alacsony, közepes, magas és extra magas) és ezeknek kombinált értéke is megjelenik majd.

Az előrejelzések szerint ezek 50%-kal nagyobb pontosságot tudnak jelenteni, mint a NEDC, tehát örülhetünk a változásnak.

Hogy miért nem ezzel kezdtem az egészet?

Mert ez tényleg csak az új, tehát a most piacra kerülő autókra vonatkozik: ha Ön régebbi, esetleg használt autót vesz, akkor továbbra is a NEDC adatait fogja látni, és éppen ezért fontos, hogy kritikus szemmel figyelje a feltüntetett fogyasztást!

Honest John segít

Honest John segít

A korábban említett magazin honlapján minden évben megtalálható azoknak az autóknak a listája, amelyek a „legőszintébbek” a fogyasztásukat illetően.

Az elmúlt év győztese a Real MPG kategóriában a Toyota GT86 volt, amely 2 literes benzinmotorjával 98%-os pontossággal felelt meg a hivatalos ígéreteknek.

Meglepő, hogy épp egy sportautó nyert, hiszen nem mindig szokott ez feltétlenül így lenni.

A Toyotának nem ez az első ilyen sikere egyébként: a 2000 és 2006 közötti MR2 modelljei vannak a csúcson őszinteség tekintetében, ugyanis 107%-ot tudnak elérni – magyarul még kevesebbet is fogyasztanak, mint amit ígér a gyártó velük kapcsolatban.

Az oldalon egyébként bárki ellenőrizheti jelenlegi, vagy jövendőbeli autója megbízhatóságát, sőt, hozzáadhatja saját tapasztalatait is a meglévő adatbázishoz, hogy másoknak segítsen ezzel.

A fő üzenete ennek az egész témának, hogy nem elég a legjobb fogyasztást figyelni autóvásárláskor, mert papírra azt ír le az ember, amit csak akar: ha valaki a valós adatokat akarja látni, akkor valóban utána kell mennie a dolognak – szerencsére az internetnek köszönhetően van erre lehetőség.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.