Mit gondol a magyar az elektromos autóról?

Mit gondol a magyar az elektromos autóról?

A Best Cars kutatás eredményei alapján folyamatosan csökken Magyarországon azok száma, akik dízelautót vennének - többször foglalkoztunk már mi is a témával, igazából teljesen érthető ez a döntés az autós társadalom részéről.

Azt viszont nem lehet mondani, hogy mindazok, akik néhány éve még dízelt vettek volna, azok most egy az egyben átpártoltak volna a benzines autókhoz – van itt még bőven alternatíva, és meglepően sokan lennének hajlandóak élni velük.

Elemezzük ki a legfrissebb kutatások és felmérések eredményeit, hogy lássuk, milyen a tisztán elektromos, és a hibrid autók helyzete nálunk!

Mi sem vagyunk még e-autó nagyhatalom – de nem állunk olyan rosszul se

Magyarországon nagyjából 3000 tisztán elektromos (tehát nem hibrid) autóról lehet beszélni hivatalosan a szakértők szerint, az előrejelzéseik alapján pedig ez akár 5000-re is nőhet 2018 végére.

Ez a szám, bár elsőre nem tűnik nagynak, mégis igen komoly előrelépésről beszél: Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja szerint 2013-ban még csak ötödakkora volt a hazai elektromos autók piaca, ahhoz képest, mint amit a tavalyi évben elért.

Azt is látni kell viszonyt, hogy a tavaly a magyar utakon járó 116 ezer új személyautóból csak 795db volt elektromos, tehát a fejlődést még jócskán támogatni kell – viszont az első lépéseket láthatóan már megtették a magyarok a zöldebb közlekedés felé.

Van is igény a hibrid és az elektromos autókra

Van is igény a hibrid és az elektromos autókra

A korábban említett Best Cars kutatás által vizsgált 15 ország közül Magyarországon 12.339 aktív autóvezetőt kérdeztek meg vásárlási szokásairól, és az eredmények alapján minden 10. válaszadónak tetszik a hibrid autó gondolata (ezzel megelőzzük az európai átlagot).

Az Ipsos szakemberei hasonlóan jó tapasztalatokat szereztek saját felmérésük során, mikor az alternatív meghajtású autókról kérdezték az embereket.

A 2017-ben végzett kutatás nyomán kiderült, hogy 2019-re a 863 megkérdezett személy kétharmada lecserélné az általa jelenleg használt saját, vagy céges autót – ez önmagában is jó hír, hiszen ez (feltételezve, hogy új autókat vennének) biztosan javítana a magyar autópark átlagéletkorán.

Az online kérdőív alapján viszont az is megállapítást nyert, hogy 10-ből 9 ember a választás során elgondolkozna a hibrid, elektromos, és egyéb alternatív meghajtású autó vásárlásán.

Kik váltanának, és mire?

Kik váltanának, és mire?

A környezetbarát technológiával hajtott motorok iránt érdeklődők részéről a hibridet a 85% választana szívesen, 34% a teljesen elektromost is számításba venné, 17% pedig a hidrogén alapú meghajtáson is elgondolkozna.

A megkérdezettek teljes csoportjának negyede, az 5 évnél fiatalabb autót használóknak pedig a harmada elektromos autót választana - többségük egyébként gyerekes családban élő, diplomás autóvezető.

A jelenlegi becslések alapján a zöld rendszámos autók (bár Budapesten csak az ötödük van regisztrálva) körülbelül háromnegyedét találjuk meg a budai kerületekben.

De mi az, ami vonzóvá teszi ezeket az autókat számukra?

Mi szól mellette?

Mi szól mellette?

Először is ott vannak az anyagi előnyök: az elektromos autókkal jobb adófeltételek is járnak, valamint összességében nézve a használati költségeik is kedvezőbbek az átlagos gépjárművekénél.

Emellett ott van az a tulajdonság, ami egyébként valószínűleg mindenkinek eszébe jut ezekkel kapcsolatban: a környezetre gyakorolt rendkívül alacsony káros hatása – a megkérdezettek 79%-a ezt mindenképp megemlítette, amikor azt kérdezték tőle, milyen fogalommal társítja az elektromos autókat.

Emellett 76%-ban hangzott el, hogy ezek az autók csendesek, és 71% említette meg kifejezett előnyként, hogy ezeknek az autóknak „van jövője”.

Érdekes módon akkora a bizalom az e-autók iránt, hogy jócskán túl is becsülik képességeiket: a megkérdezettek szerint egy ilyen (korszerű) járműtől el lehet várni a minimum 300km-es távot egyetlen feltöltéssel, sőt, a válaszadók tippjei alapján átlag 375km-t várnak el tőlük.

Itt szögezzünk le, hogy nem a lehetetlent követelik az emberek, hiszen a Teslának valóban van olyan modellje, ami 350-400 kilométert is meg tud tenni, de azt is látni kell, hogy nem ez az általános: jelenleg az elektromos autók főleg azoknak érik meg igazán, akik egy nap 50-100 kilométer között autóznak.

Mi tartja vissza az embereket?

Persze nem sokat érne a kutatás, ha nem tudnánk meg, milyen visszatartó erők élnek az emberekben az elektromos autók kapcsán.

A megkérdezettek 66%-át az árak mértéke bizonytalanítja el, 62%-át pedig az imént kifejtett korlátozott utazási lehetőség is zavarja.

Nem lehet azt mondani, hogy ezek ne lennének megalapozott kifogások, hiszen tényleg magasabb áron lehet kapni az alternatív meghajtású autókat, és valóban nem ajánlott azoknak venni ilyet, aki hosszú hétvégi kirándulásokat terveznek a családdal, vagy akár külföldre kell rendszeresen autózniuk munka miatt.

Rövid távokon használva (tehát az autósok 54%-ának teljesen megfelelve) azonban határozottan szerencsés megoldás lehet egy ilyen, alapvetően drágább autó, hiszen a fenntartási költségek viszont kedvezőbbek.

Alapvetően tehát a legnagyobb visszatartó erő az információhiány: hallottunk már ezt az elektromos és hibrid autókról, de sokat mégsem tudunk róluk, ezért abból a kevésből építjük fel véleményünket, ami eljut hozzánk.

Ez a jövő?

Ez a jövő?

A nagy többség egyetért abban, hogy az elektromos és hibrid autóké a jövő – viszont győzelmüket nem a dízelek bukásához kell visszavezetni, főleg, mert még abban sem lehetünk biztosak, hogy a dízelmotoroknak végleg befellegzett.

De még az elektromos autók mellett kiálló környezetvédők sem azt javasolják, hogy mindenki azonnal dobja el régi autóját, és rohanjon az első Tesla-szalonba: a leghasznosabb, ha még mindenki kihozza a legtöbbet abból a kocsiból, amit most vezet, és az új autó választásakor dönt a környezetkímélő meghajtás mellett.

A hatalomváltásra amúgy is várni kell még: a dízelek még akkor is évtizedes viszonylatban fogják járni az utakat, ha nem sikerül csökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat (pedig már vannak kísérletek a probléma végleges megoldására), ráadásul vannak olyan területek (például teherautóknál), ahol az e-autók még nem vehetik fel a versenyt a régi társaikkal.

Azt viszont jó látni, hogy ha az új világ végre beköszönt, akkor a magyar autósok már készen fognak állni az átállásra.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.