Mire való a GPS a céges autóban? És hogyan szabad használni?

Mire való a GPS a céges autóban? És hogyan szabad használni?

Remek lehetőséget jelent mindenkinek, aki lízingeli a céges autóját, hogy útnyilvántartás vezetése nélkül is levonhatja a bérleti díj utáni áfa akár 50%-át.

De mi a helyzet azokkal, akik

  • 60, 70, 90, 100%-ban üzleti célra használják az autót?
  • szeretnék pontos adatokkal alátámasztani a NAV felé a céges és magánhasználat arányát?

A rossz válasz: GPS-t kell szerelni az autóba, azzal megoldható.

Miért nem ez a megoldás?

A GPS és az útnyilvántartás nagyon nem ugyanaz

Amikor 2019. év elején kijött az áfa törvény módosítása, mi is írtunk arról, hogy aki nem akar átállni az új rendszerre, az folytathatja tovább az útnyilvántartás vezetését.

Azonban még mindig ott van sokak fejében a tévhit, hogy egy beszerelt GPS nyomkövetővel minden szükséges adat összegyűjthető ehhez.

Tény, hogy egy ilyen eszköz képes rögzíteni útvonalat, azonban egy hiteles útnyilvántartáshoz kell,

  • az utazás célja és időpontja,
  • az autó típusa és rendszáma,
  • a felkeresett üzleti partner adatai (pl. neve, címe),
  • a megtett kilométerek száma,
  • a fogyasztási norma, a tankolások helye, ideje, ára,
  • a kilométeróra állása

és még sorolhatnánk, mennyi minden.

Mindez egy sima, „mezei” nyomkövetővel nem rögzíthető, ha pedig utólag próbáljuk meg pótolni a hiányzó adatokat, az nagyon macerás és időigényes lesz.

Ilyen esetben van szükség egy profi útnyilvántartó rendszerre!

Ilyen esetben van szükség egy profi útnyilvántartó rendszerre!

Vannak már kifejezetten olyan szolgáltatások, amik éppen arra születtek, hogy lehetőleg minél kevesebb idő- és energia ráfordítással tudjanak a vállalkozások olyan útnyilvántartást készíteni céges autóikhoz, ami aztán majd az adóhivatalnak is megfelel majd.

Ezek a szoftverek rendkívül egyszerűen kezelhetőek, és minden adatot összegyűjtenek, amire csak szükség van bármiféle költségelszámolás esetén.

Mi magunk is rendelkezünk olyan partnerrel, aki ezt biztosítani tudja Önnek a rajtunk keresztül beszerzett céges autóhoz, így ha árajánlatot kér tőlünk, az ezzel kapcsolatos kérdéseire is választ kap.

De mi a helyzet akkor, ha nem az 50%-os áfa levonás átalánnyal akar élni, és valójában nem útnyilvántartást szeretne vezetni?

Másra kéne a GPS?

Több oka is lehet annak az áfa elszámoláson kívül, hogy egy vállalkozás szeretné nyomon követni a céges autóját.

  • Több autója is jár folyamatosan az utakon (pl. egy fuvarozó cég esetében), és emiatt fontos látnia, melyik merre jár.
  • Komoly értékeket szállít az adott jármű, aminek útjáról pontos információkat akar szerezni.
  • Ellenőrizni akarja az autót használó alkalmazottját (akár annak biztonságáról, akár csak a munkavégzés menetéről és részleteiről van szó).

Ez mind érthető, de fontos tudni, hogy önmagában nem lehet egyik napról a másikra beszerelni a GPS-t: elég komoly papírmunkára számíthat az, aki ilyesmit szeretne jogszerűen tenni.

A GPS használat személyes adatok kezelésével jár, és így is kell kezelni

A GPS használat személyes adatok kezelésével jár, és így is kell kezelni

A NAIH, vagyis a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság szempontjai szerint mindenképp szükség van

  • kidolgozott adatvédelmi szabályzatra;
  • érdekmérlegelési tesztre,
  • adatvédelmi hatásvizsgálatra,
  • valamint a teljes nyomon követést alátámasztó jogalapra

ahhoz, hogy egy cég GPS-szel tudja követni a saját céges autóját.

Ez meglepően sok papírmunkát jelent, és egyetlen komolyabb ok áll mögötte: a nyomkövetés során személyes adatokat rögzítünk, tehát igen komoly követelmények tartoznak hozzá GDPR szempontból is.

Mik a szabályai a GPS használatnak?

Mivel a legtöbb esetben nem maga a cég gyártja a nyomkövető rendszert, így egyből bejön a képbe egy harmadik fél is, aki adatfeldolgozó szerepbe kerül – ebből következően vele egy adatfeldolgozói szerződést kell kötni.

A másik fontos tudnivaló, hogy a munkavállalót csak a munkaidő alatt lehet „lekövetni”, tehát a GPS nem használható munkaidőn kívül.

Emellett meg kell adni a lehetőségét annak, hogy az autót használó munkatárs tájékoztatva legyen a GPS-ről (az autón belül jól látható helyen piktogramot is kell erről elhelyezni), valamint, hogy bármikor kikapcsolhassa a nyomkövető rendszert.

Meg kell indokolni a nyomkövetés jogosságát

Meg kell indokolni a nyomkövetés jogosságát

Nem minden számít jogos érdeknek a törvények szerint: önmagában az, hogy ellenőrizni szeretnénk, mikor és hova megy a munkavállaló az autóval, még nem elég komoly indok.

Ha a munka hatékonyságáról, a különböző szállított értékek, vagy a sofőrnek a biztonságáról van szó, az már megfelel – feltéve, hogy tudunk egy érvényes jogszabályt állítani mögé.

A korábban említett adatvédelmi hatásvizsgálat is ehhez a kérdéshez tartozik, ugyanis ebben vizsgáljuk meg, hogy a gyűjteni kívánt adatokra miért van szükség, és hogyan lehet ezeket úgy rögzíteni, hogy az érintettek jogai egyáltalán ne sérüljenek.

Összefoglalva: a GPS nyomkövetés nagyobb falat, mint elsőre gondolnánk

Ahogy a fentiekből is látszik, nem akármilyen munkát jelent nyomkövetőt szereltetni egy céges autóba: még ha jól megfogalmazott és jogos érdekek is állnak mögötte, akkor is igazolni kell mindezt szakszerű és hitelesített dokumentumokkal.

Aki pedig azt gondolja, hogy mindez megkerülhető, az jobb, ha tudja, hogy ezekkel a kérdésekkel a NAIH nagyon komolyan foglalkozik, és senki sem szeretne kellemetlen kérdésekre válaszolgatni, ha egy ellenőrzés során ezzel lebukik.

És ahogy azt már korábban is említettük: önmagában egy GPS még nem is rögzít elég adatot ahhoz, hogy azzal valóban kezdeni lehessen valamit.

Ha valóban profi szolgáltatást szeretne, kérjen útnyilvántartást a cégautójához

Ha valóban profi szolgáltatást szeretne, kérjen útnyilvántartást a cégautójához

Főleg akkor, ha tartós bérletbe, operatív lízingbe vett autóról van szó, hiszen a bérleti díj utáni áfa elszámolásához mindenképp szükség lesz rá (amennyiben nem akar az 50%-os átalánnyal élni).

Nem biztos, hogy a NAV elfogad minden útnyilvántartást, hiszen ezen belül is komoly elvárásoknak kell megfelelni – ezért kell ezt profikra bízni!

Keressen minket bizalommal, ha cégautót szeretne, és mi segítünk eligazodni ezekben a kérdésekben!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.