Milyen változásokat hozhat a koronavírus az autópiacon?
Megint az lesz a helyzet, mint 2008-ban?
Mi lesz az új és használt autókkal a következő hónapokban?
Mihez kezdjen egy vállalkozás most a céges autóival?
És miért van előnyösebb helyzetben az, aki tartós bérleten keresztül szerezte be autóját?
Rengeteg kérdés merül fel a koronavírus kapcsán az autóipar jelenét és jövőjét illetően – és bár sokan szeretik ezt a helyzetet a korábbi válságokkal összehasonlítani, azt mindenképp le kell szögezni, hogy egy teljesen egyedülálló szituációval nézz szembe a gazdaság.
Éppen ezért ennek a cikknek a legfontosabb üzenete az legyen, hogy minden válságos időszakot érdemes a helyén kezelni – a koronavírus pedig legyen erre egy kiváló példa ebben az esetben.
Nagyon nem ugyanaz a helyzet, mint 2008-ban
Több mint egy évtized telt el a sokak életét megkeserítő válság óta, és tisztán látható, hogy még mindig nem hevertük ki a traumát, hiszen a gazdaság koronavírus miatti leállását is ehhez hasonlítják.
Holott igen komoly különbség van a kettő között.
Ezek közül pedig a legfontosabb az azóta eltelt idő, ami alatt született egy sor intézkedés pontosan azért, hogy 2008 ne ismétlődhessen meg újra.
Vegyük csak a hitelek kérdését: annak idején többen jutottak autóhoz (kihasználva a hitelrendszer nyújtotta kiskapukat) úgy, hogy valójában nem voltak fizetőképesek.
Ez ütött vissza akkor, amikor a bankok elkezdték követelni a kölcsönök törlesztését, majd látva, hogy ez nem fog menni, tömegesen vették vissza a hitelből vett autókat.
Azóta a hitelfelvétel szigorodásával és a megbízhatóbb, forint alapú hitelek elterjedésével ez gyakorlatilag megszűnt – így 2020-ban nem kell óriási hitelbedőlésektől tartani.
Ha leállnak a gyárak, nem lesz felesleges termelés
2008 válságának másik fontos jellemzője, hogy akkor hiába zuhant a kereslet a padlóra, a gyárak egy percre sem álltak le.
Folyamatosan tolták ki magukból az autókat, aminek köszönhetően a kereskedések raktárai eladhatatlan kocsikkal teltek meg – ezektől valahogy meg kellett szabadulni, úgyhogy óriási árzuhanás indult meg.
Ezzel szemben egy vírusnak épp az az egyik legfontosabb hatása, hogy a nagy üzemek időszakos leállásával jár: magyarul a kereslet csökkenésével együtt legalább a termelés is lelassul egy kicsit, és így nem keletkezik akkora „felesleg”.
Ennek köszönhetően pedig valószínűleg a gazdaság is könnyebben talpra tud majd állni – nem lesz egyszerű ugyan, és időbe fog telni, de nem alakul ki olyan vészes helyzet, mint 12 évvel ezelőtt.
Biztos, hogy a padlóra kerülnek az árak a közeljövőben világszerte?
Ha senki nem akar autót venni, akkor az árak csökkennek – a józanész, és a korábbi tapasztalatok legalábbis ezt mondatják velünk.
És valóban, vannak is erre utaló tényezők:
- egyrészt a kijárási korlátozások, az esetleges karanténba helyezések miatt nyilvánvalóan kevesebb szükség van az autókra;
- másrészt a kialakult kétes gazdasági helyzet miatt az emberek kevésbé gondolnak most ilyen jellegű kiadásokra (legyen szó akár magánszemélyekről, akár vállalkozásokról).
A meglévő autók kapcsán pedig azt is meg kell jegyezni, hogy mivel kevesebbet fogjuk használni őket, ezért valószínűleg elhasználódásuk is ki fog tolódni – magyarul később kerülnek majd ki az autópiacra.
Ezek alapján teljesen logikusnak tűnik a feltételezés, hogy a kereslet átmeneti megszűnésével együtt árzuhanás is lesz – viszont megint nem vettük figyelembe a jelenlegi helyzet sajátosságait!
(Kitérő) A meglévő céges autónak még mindig megvan a helye
A fentebb felsorolt két érv mögé még oda lehetne tenni azt is, hogy az otthoni munka, és a rengeteg elbocsátás miatt a céges autók kihasználtsága is csökken.
Ez valóban így lehet, viszont mégsem kell attól tartani, hogy hamarosan használt cégautók hada lepi el a piacot.
Miért?
Tegyük fel, hogy egy vállalkozás most megszabadul a 2 éve beszerzett autójától, hogy felszabadítson némi pénzt – mi lesz vele 1, 2, 3 hónap múlva, amikor a válság véget ér?
Az autóra ismét szükség lesz, viszont valószínűleg csak sokkal drágábban fog hozzájutni, mint annak idején, hiszen az árfolyamok folyamatosan változtak: magyarul ahelyett, hogy egy kicsit várna, sokkal nagyobb költségekbe veri magát.
Arról nem is beszélve, hogy ha most adja el az autót, akkor a jelenlegi piaci viszonyok között valószínűleg nem is fogja megkapni, csak az autója értékének töredékét.
Másrészt pedig azoknak, akiknek tényleg most csak terhet jelent a céges autó, a flottakezelőjük tud élni a moratórium nyújtotta lehetőségekkel, amivel máris megoldódott ez a kérdés – ráadásul a kocsi is megmaradt.
Ezért nem lesz óriási árcsökkenés egyébként a piacon:
Ha csak az emberi tényezőt nézzük, az autóhasználat mellett is ugyanúgy szólnak érvek most, mint ellene: a tömegközlekedést a vírus okozta helyzet miatt jóval kevesebben fogják választani, mint egyébként, emellett pedig a csökkenő üzemanyagárak miatt is nőhet az autók népszerűsége.
Ennyit tehát arról, hogy mi lesz a meglévő autókkal – mi a helyzet az újak iránti kereslettel?
Tény, hogy ez csökkenni fog, de ahogy említettük, legalább a túloldalon sem lesz olyan óriási eladási kényszer, mint korábban, tehát nem lesz indokolt olyan komoly mértékben levinni az árakat, mint a 2008-as válság idején.
Azt pedig ne felejtsük el, hogy az utóbbi években éppen hogy az áremelkedést indokolták a megszülető intézkedések – gondolok most itt a CO2 kibocsátással kapcsolatos EU-s rendelkezésekre, amik miatt a gyáraknak komoly büntetéseket kell majd fizetniük, ezeket pedig részben a vásárlókra fogják áthárítani.
Persze, az árak csökkenni fognak – de nem sokat, és az is csak néhány hónapra, amíg a vírus okozta helyzet kitart.
Utána viszont a gazdaság vissza fog állni a régi kerékvágásba, és az árak is felkúsznak majd a régi helyükre.
Kialakulhat most egy „aki mer, az nyer” szituáció?
A szakértők szerint a kereskedők nagy része ilyen helyzetben a kivárásra játszik, abban bízva, hogy néhány hónap alatt eloszlanak a sötét fellegek – és ha nincsenek komoly hiteleik, akkor ezt bátran meg is tehetik.
Lehetnek azonban olyanok, akik abban bíznak, hogy most az olcsó autókat megveszik, és majd nagyot kaszálnak, amikor a gazdaság helyreáll, és a rendes áron tudják eladni.
Ez egy merész döntés, ami egyaránt jelenthet egy kevés hasznot, és teljes csődöt egyaránt: minden a következő heteken, hónapokon múlik, amiket nem tudunk megjósolni.
Ebben a helyzetben nem érdemes felesleges kockázatokat vállalni – és ez az a gondolkodásmód, ami bizonyos értelemben át is vezet a következő pontunkra.
Aki tartós bérleten keresztül vette céges autóját, annak most nem kell aggódnia
Mindig mondjuk, hogy a tartós bérlet legnagyobb előnyei nem csak az alacsony költségek, és a hozzá tartozó flottakezelői szolgáltatások, hanem a kiszámítható kiadások is.
Annak, aki hitelből vette az autóját, ugyan egyelőre nem kell félnie, de sose tudhatjuk, mit hoz a holnap.
Aki teljesen önerőből szerzett céges autót, az lehet, hogy nem rendelkezik azokkal a tartalékokkal, amikre most óriási szüksége lenne.
Aki viszont operatív lízingről kötött szerződést, annak csak a szokásos havidíjakkal kell számolnia.
Mi a 2008-as válságot is anélkül vészeltük át, hogy komolyabban emelni kellett volna díjainkat – hiszen tudtuk, hogy ügyfeleink számára is a túlélés a cél.
A tartós bérlet fontos része a kiszámíthatóság: és ez az, ami megfizethetetlen az ilyen kétes időszakokban.
Annak sincs késő, akinek épp most lenne szüksége céges autóra: ha kérdése van ezzel kapcsolatban, vagy tanácsra van szüksége, keressen meg minket bátran!