Kgfb, zöldkártya, határbiztosítás – Mi a helyzet a kötelező biztosítással, ha külföldre megyünk autóval?

Kgfb, zöldkártya, határbiztosítás – Mi a helyzet a kötelező biztosítással, ha külföldre megyünk autóval?

Itthon teljesen tiszta, hogy mi történik, ha balesetet okozunk az autóval: a vétlen fél kárát a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás téríti meg.

De mi a helyzet, ha a határon túl történik valami?

Mivel a külföldi hatóságok nem férnek hozzá a mi központi adatbázisunkhoz, és egyébként is országonként eltérő lehet az ügymenet ennek tekintetében, mindenképp érdemes ennek alaposan utánajárni.

Alapvetően három különböző eset fordulhat elő:

  • nincs szükség semmi előkészületre, mert a rendszám önmagában elég a kgfb meglétének bizonyítására;
  • zöldkártyát kell kiváltani az utazás előtt;
  • vagy úgynevezett határbiztosítást kell kötni, mielőtt az ország területére lépnénk.

Nézzük meg, mikor melyikre van szükség!

Egyszerű a helyzet az Európai Gazdasági Térség országaiban

Az Európai Unió mind a 27 tagállama kölcsönösen elfogadja egymás kötelező biztosítását, de ehhez még az Európai Gazdasági Térséghez tartozó államok is csatlakoztak (mint például az Egyesült Királyság, Izland vagy Norvégia).

Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy az uniós irányelveknek megfelelő, a bal felső sarokban országjelzéssel ellátott rendszámtáblánk már önmagában igazolja a hatóságok szemében, hogy rendelkezünk kgfb-vel, így zöldkártyával nem kell bajlódnunk, határbiztosítást pedig kifejezetten tilos kötnünk.

Ha tehát baleset történik, ugyanúgy kell eljárni, mintha itthon lennénk: dokumentáljunk mindent fotókkal, részletesen írjuk le a baleset körülményeit, töltsük ki a bejelentőlapot, és ha szükséges, értesítsük róla a rendőrséget.

Amennyiben a kártérítés nekünk jár, annak ügyintézése a biztosító megfelelő (ottani vagy itteni) képviseletén keresztül történik.

A Rendszámegyezményhez tartozó államokban sincsenek komolyabb problémák

A Rendszámegyezményhez tartozó államokban sincsenek komolyabb problémák

A fentebb említett, tehát az EGT-hez tartozó országok mellett nem kérnek zöldkártyát a Rendszámegyezmény tagállamaiban sem.

A Multilateral Guarantee Agreement, vagy hosszabb magyar nevén „Az irodák közötti vélelmezett biztosítási fedezeten alapuló többoldalú egyezmény” értelmében a forgalmi rendszám elég a kgfb meglétének igazolására, tehát ugyanaz a helyzet, mint az Európai Gazdasági Térségben.

A különbség csak az, hogy a Rendszámegyezményhez már olyan országok is csatlakoztak, mint Svájc, Szerbia, Montenegró, vagy Andorra.

Hol van akkor szükség a zöldkártyára?

Mindazokban az országokban, amelyek nem tartoznak sem az EGT-hez, sem a Rendszámegyezményhez, de még külön megállapodás sem született arról, hogy a rendszámot önmagában elfogadják a kgfb kapcsán (ami például Albánia, vagy Észak-Macedónia esetében megtörtént), ott szükség van a zöldkártya kiváltására.

Ebbe a körbe tartoznak már olyan országok is, mint például Irán, Tunézia vagy Oroszország (érdemes tudni, hogy Izrael 2022. január 1. óta nem tagja a Zöldkártya Rendszernek).

A zöldkártyán szerepelnek a legfontosabb biztosítási információk, a kötvényszámtól kezdve a biztosító és a biztosított adataival bezárólag, ami jelentősen megkönnyíti az ügyintézést.

Bár egyes biztosítók automatikusan küldenek nemzetközi zöldkártyát, az esetek többségében ezt időben igényelni kell, ami viszont teljesen díjtalan.

A zöldkártya legalább 15 napig, de egyébként a biztosítási fedezet fennállásáig tart.

Nincs zöldkártya? Ilyenkor kell a határbiztosítás!

Nincs zöldkártya? Ilyenkor kell a határbiztosítás!

Amennyiben a Zöldkártya Rendszerhez tartozó országba lépünk, de nem rendelkezünk zöldkártyával, akkor a határon egy speciális gépjármű-felelősségbiztosítást, úgynevezett határbiztosítást kell kötnünk.

Ennek díja persze magasabb, mint egy hagyományos kgfb-nek, ezért mindenképp érdemes inkább a zöldkártyát választani.

Vannak azonban olyan államok, ahova kizárólag határbiztosítás megkötésével léphetünk be, mint például Koszovó vagy Izrael.

Fontos: a CASCO és egyéb biztosítások kapcsán nincsenek egyetemes szabályok!

Ha már a biztosításnál tartunk, azt nem szabad elfelejteni, hogy a kötelezőn kívül másra is kell figyelnünk, és ezzel kapcsolatban nem számíthatunk az államok között kötött egyezményekre.

A biztosítótársaságok szabadon hozhatnak saját szabályokat a különböző államokban történő balesetek kártérítése kapcsán, így például meghatározhatnak:

  • időbeli korlátozást (hogy az adott ország határain belül például csak egy hónapig él a biztosítás);
  • térbeli korlátozást (hogy például az országhatártól számított 150 km-es távolságon belül vagyunk biztosítva);
  • olyan kockázatokat, amikre nem vállalnak kártérítést (pl. lopásra nem biztosítanak bizonyos országokban).

Mielőtt tehát még elindulnánk, mindenképp nézzük át a biztosítási szerződéseinket, hogy lássuk, pontosan milyen szabályok vonatkoznak az adott országra.

Összefoglalva:

Összefoglalva

  • Az Európai Gazdasági Térség tagállamaiban nincs szükség zöldkártya kiváltására, vagy határbiztosítás megkötésére ahhoz, hogy érvényes kgfb-vel rendelkezzünk.
  • A Rendszámegyezményhez tartozó országokban ugyanez a helyzet.
  • A Zöldkártya Rendszerhez tartozó országokban a biztosítónk által kiállított zöldkártyával tudjuk igazolni a biztosításunk meglétét. Ha ez nem áll rendelkezésünkre, akkor határbiztosítást kell kötnünk.
  • A Zöldkártya Rendszerhez nem tartozó országokba történő belépés előtt határbiztosítást kell kötnünk autónkra.
  • A CASCO külföldi érvényességére már a biztosítók egyedi szabályai vonatkoznak, amikkel érdemes tisztában lennünk még indulás előtt.

Plusz megjegyzés: léteznek olyan országok, amelyekben külön megállapodás értelmében nem kötelező a zöldkártya kiváltása: ilyen például Albánia és Észak-Macedónia (azonban a biztonság kedvéért ide is érdemes inkább zöldkártyával utazni, hogy elkerüljük a félreértéseket a hatóságokkal).

Szeretné, ha a cégautóval kapcsolatos ügyintézés egyszerűbb lenne?

Szeretné, ha a cégautóval kapcsolatos ügyintézés egyszerűbb lenne?

A céges autókkal kapcsolatos papírmunka már önmagában is elég bonyolult tud lenni, és ahogy a fentebbiekből látszik, még egy olyan egyszerű téma, mint a kötelező biztosítás is tud komoly kérdéseket ébreszteni az emberben.

Azért, hogy Önnek már tényleg csak az autó vezetésével kelljen foglalkoznia, flottakezelői szolgáltatásunk keretében levesszük ezeknek a terheknek a legnagyobb részét a válláról, így a kgfb és a CASCO biztosításai miatt sem kell aggódnia.

Ha bármilyen kérdése van, vagy már eldöntötte, hogy szeretné kihasználni a tartós bérletben rejlő előnyöket, keressen minket bátran!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.