Mennyibe kerül a céges autó igazából? (A tényező, amivel szinte senki sem számol…)

Mennyibe kerül a céges autó igazából? (A tényező, amivel szinte senki sem számol…)

Mindenki a legjobb autót szeretné a lehető legalacsonyabb költségek mellett – és ez a vállalkozások esetében hatványozottan igaz.

Sokan töltenek hosszú órákat, akár napokat is azzal, hogy kiszámolják a költségeket, és felmérjék, melyik ajánlat tartalmazza a legjobb ár-érték arányt – ami nagyon helyes hozzáállás, csak támogatni tudjuk az alapos elemzést a döntés meghozatala előtt.

Viszont van egy rossz hírünk: a legtöbben elkövetnek egy elég komoly hibát, amikor ezzel foglalkoznak.

Nem az autó árát kell nézni

Ha autót akarok venni, akkor megnézem, hány millió forintba kerül, és azzal kalkulálok – nem ilyen egyszerű?

Sajnos nem: valójában az autó vételára csupán egy szelete annak a szép nagy tortának, ami az autóval járó valódi költségekből áll össze.

Gondoljunk csak bele: az, hogy megvettük a kocsit, még csak egy dolog – viszont innentől kezdve sem ingyen fogjuk használni, igaz?

Tankoljuk, szervizbe visszük, biztosításokat fizetünk utána…

Vannak itt még költségek bőven – és nekünk ezekkel kell számolni!

Milyen kiadások jutnak először mindenki eszébe?

Milyen kiadások jutnak először mindenki eszébe?

Kifizettük az új autónkat – mik várnak még ránk?

  • Rendszeres üzemanyag költségek.
  • Autópálya matricák (és esetleg büntetések).
  • Parkolási díjak (és esetleg büntetések).
  • Biztosítási díjak (kgfb, casco).
  • Adók, illetékek (pl. cégautó adó).
  • Szezononkénti gumiszervizek.
  • Rendszeres szervizek, ellenőrzések.
  • Esetleges balesetek, meghibásodások javítási költségei.
  • Adminisztráció (illetve az azzal járó munkaidő).

Nyilván vannak ezek között olyan tételek, amikkel lehet előre számolni, és olyanok is, amikkel nem – ettől függetlenül viszont ezeket mind bele kell kalkulálni az autó használatával járó költségekbe.

És van itt még valami: az értékcsökkenés!

Ez az, amiről a legtöbben megfeledkeznek, pedig ezen úszik el a legtöbb pénz.

A céges autót egy bizonyos idő eltelte után lecseréljük, de értelemszerűen szeretnénk még kihozni belőle a legtöbbet: vagyis használtautóként eladni.

Viszont (nem meglepő módon) a 4-5 éven át használt jármű közel sem fog már annyit érni, mint újkorában.

Sőt, sokan nem is gondolnák, de a legnagyobb mértékben az első év alatt zuhan az autó értéke!

És hiába nem tűnik ez elsőre „költségnek”, azt mégis be kell látni, hogy egy veszteségről beszélünk – ráadásul nem is kicsiről!

Statisztikák szerint az autó tulajdonlásával járó teljes összköltségnek akár 36%-át is az értékvesztés teheti ki (összehasonlításképp: a második helyezett az üzemanyagköltség, ami 25%).

Hogy számoljunk tehát a tulajdonlással járó összköltséggel?

Hogy számoljunk tehát a tulajdonlással járó összköltséggel?

A fentiekből látszik, hogy amikor autót veszünk, akkor ne csak a vételárra fókuszáljunk, hanem nézzük meg, hogy az évek során mennyit fogunk költeni rá.

Sokan ezt TCO elvként ismerik (Total Cost of Ownership), mi viszont ennél egy szemléletesebb, könnyebben értelmezhető számmal dolgozunk, és egészen pontosan 1 km-re vetítjük az autóval járó összköltségeket.

Hogy ennek kiszámítása pontosan hogyan történik, azt részletesebben megismerheti 5 költségcsökkentő lépés cégautójáhozsorozatunkból, most viszont koncentráljunk arra, mivel tudjuk a két legnagyobb kiadásunkat csökkenteni.

1. Fogjuk vissza az üzemanyag-fogyasztást!

Fogjuk vissza az üzemanyag-fogyasztást!

Az egekbe ugró benzin- és dízelárak mellett nyilvánvaló, hogy ezzel a költséggel akarnak a legtöbben leszámolni – és ahogy fentebb is írtuk, az összköltségnek akár a negyedét is ezek tehetik ki.

Sajnos az árakat befolyásolni itt nem tudjuk, viszont ösztönözhetjük a kollégáinkat arra, hogy jobban odafigyeljenek a fogyasztásukra.

  • A gumiabroncsok nyomásának rendszeres ellenőrzésével,
  • a kiegyensúlyozott vezetési stílussal,
  • a kevesebb üresjárattal és rövid távú utakkal,
  • a felesleges terhelés csökkentésével,
  • valamint a szükségtelen utak mellőzésével rengeteget lehet spórolni hosszú távon.

Ha egy találkozó kiváltható egy online meetinggel, ha valamit meg lehet beszélni telefonon is, akkor ne üljünk feleslegesen autóba - használjuk ki a modern technika adta lehetőségeket!

2. Adjuk el a legjobb időpontban az autót!

Ahogy fentebb is írtuk, már a használat első évében hatalmasat zuhan az autó értéke a piacon – milliós értékre kell itt gondolni.

Az értékcsökkenés mértéke azonban folyamatosan egyre kisebb, ami érthető: egy 0 és egy 1 éves autó között nagyobb az értékbeli különbség, mint egy 4 és egy 5 éves autó között.

Az 1 km-re vetített összköltségeink tehát már ennek az egy tényezőnek a hatására is csökkennek az idő múlásával – egy darabig.

Viszont azt is látni kell, hogy az idő előrehaladtával (több más mellett) a szervizköltségeink viszont emelkedni kezdenek, ami végeredményben megint csak növeli az összköltségünket.

Ha tehát grafikonon ábrázolnánk ezt, akkor látnánk, hogy a kilométerre vetített összköltségek évről évre csökkennek eleinte, aztán egy idő után a görbe ellaposodik, és végül újra emelkedni kezd.

A cél értelemszerűen az, hogy azon a ponton adjuk el az autónkat, ahol a költségeink a legalacsonyabbak – de mikor jön ez el?

Erre a kérdésre tud választ adni egy profi flottakezelő!

Erre a kérdésre tud választ adni egy profi flottakezelő!

A legtöbb operatív lízinggel foglalkozó szolgáltató elsősorban az autóbeszerzést emeli ki – pedig az Ön szempontjából nagyon fontos a futamidő végével is foglalkozni!

A maradványérték pontos meghatározása, az egy kilométerre jutó összköltség kiszámolása mind olyan fontos elem, amire a céges autók kapcsán különösen nagy figyelmet kell fordítani!

Pontosan ez az, amiben mi segítséget nyújtunk ügyfeleinknek: nemcsak a lehető legjobb ajánlatokat nyújtjuk egy cégautó beszerzéséhez, de azt is megmondjuk, mikor kell majd azt az autót eladni ahhoz, hogy az Ön cége a lehető legjobban jöjjön ki anyagilag.

Egy cikkből mindezt átlátni nem egyszerű, éppen ezért ajánljuk 5 lépcsős költségcsökkentő sorozatunkat, ha pedig már konkrét kérdései lennének, vegye fel velünk a kapcsolatot most!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.