„Már megint mitől drágul a benzin?” – Beszéljünk egy kicsit az üzemanyagárak emelkedésének okairól

Már megint mitől drágul a benzin?

Szinte egyik hónapról a másikra tudnak megdőlni a történelmi rekordok, ha az üzemanyagárakról beszélünk – de mi áll ennek a hátterében?

A koronavírus?

A hazai adórendszer?

A világgazdaság válságos helyzete?

Mi lenne, ha nem egyetlen „bűnöst” próbálnánk megtalálni, hanem megnéznénk minden tényezőt, ami közrejátszik ebben!

Nézzük, mi az oka a globális és a hazai üzemanyagárak változásainak!

Koronavírus: egyszer csökkenti az árakat, máskor meg emeli

Természetes, hogy szeretnénk mindent ráhúzni a világjárványra, és teljesen jogos is, hiszen valóban elég rendesen megbolygatta a világpiacot 2020-ban.

Viszont azt se felejtsük el, hogy az elején még éppen hogy csökkentette az üzemanyag árát!

Tudni kell, hogy 2020 elején még inkább az USA és Irán közötti ellentétek voltak hatással a piacra, és részben ez is vezetett oda, hogy a világ két legnagyobb olajkitermelőjét (Oroszországot és Szaúd-Arábiát) magába foglaló OPEC+ erős túltermelésbe kezdett.

Ahogy viszont a koronavírus világjárvánnyá nőtte ki magát, hirtelen a vártnál is jobban a padlóra zuhant a kereslet – és ezt követték az árak is.

Volt, ahol az „ingyennél is olcsóbb” lett az olaj

Volt, ahol az „ingyennél is olcsóbb” lett az olaj

A pandémia okozta lezárások következtében a légiközlekedés szinte teljesen parkoló pályára került, amivel a legnagyobb fogyasztó esett ki a piacról.

A világszerte általánossá váló home office, és az autós kirándulások eltűnése már csak hab volt a tortán.

Ha pedig nincs, aki megvegye az üzemanyagot, akkor bizony az árak is csökkennek: a legdurvább eset Texasban volt, ahol a raktárkészletek annyira csurig voltak, hogy az ár mínuszba ment egy időre: tehát még ők fizettek azért, ha valaki elvitte tőlük a kőolajat.

Persze nem kell aggódni, a helyzet hamar megoldódott, és egy év alatt már ott is megtörtént egy szép, 111 dolláros emelkedés.

Azóta viszont fordult a kocka – ezért tartunk most itt

Ha a kereslet helyreáll, a piac szereplői sem ülnek sokáig tétlenül – a baj csak az, hogy úgy tűnik, túl gyorsan kezdett el minden visszaállni a régi kerékvágásba.

Amikor a járvány enyhült, a lezárásokat pedig feloldották, hirtelen kiderült, hogy a termelők, akik eddig behúzták a kéziféket, most nem tudják kiszolgálni az igényeket, és a tartalékaik is meglepő gyorsasággal kifogytak: az árak pedig az égbe repültek.

Ha tehát a globális üzemanyagárak emelkedésének okait keressük, akkor azt a világpiac alakulásában és a koronavírus járványban találjuk meg.

De ha a hazai viszonylatokat nézzük, akkor még más tényezőket is figyelembe kell vennünk!

Ha gyenge a forint, drága a benzin

Ha gyenge a forint, drága a benzin

Néhány bekezdéssel ezelőtt még arról beszéltünk, hogy 2020-ban volt egy komolyabb zuhanás az üzemanyagárak tekintetében – és tény, valóban olcsóbb lett a benzin, de azért nem volt megdöbbentő a váltás számunkra.

Miért?

Mert nem csak az számít, hogy hány dollár a kőolaj hordónkénti ára, hanem hogy azt a dollárt hogyan váltjuk forintra.

A világjárvány hatására a forint értéke is jelentősen csökkent, főleg a dollár-forint árfolyam tükrében – ezért nem volt olyan hatalmas „olcsóság” a hazai benzinkutakon, még a világpiac helyzete ellenére sem.

Ami még sokat nyom a latba: a jövedéki adó

Fontos látni, hogy az üzemanyagár elég nagy részét az adó teszi ki itthon, azon belül is a jövedéki adó.

A jövedékiadó-törvény 2016-óta kimondja, hogy ennek mértéke a Brent-típusú kőolaj negyedéves átlag világpiaci árától függ.

Nagyon egyszerűen összefoglalva a lényeg: ha ez 50 dollár felett van, akkor a benzin jövedéki adója 120 forint a gázolajé 110,35 – ha viszont nem, akkor ezek emelkednek.

Még a 2020-as nagy csökkenés idején is 50 dollár felett volt a Brent, úgyhogy akkor az adó nem is változott, de ettől függetlenül érdemes megjegyezni, hogy ez is egy fontos tényező az üzemanyagárak alakulásában.

Növekedő kereslet

Növekedő kereslet

2021 nyarával eljöttek az enyhítések: újra utazni kezdtek az emberek, az otthoni munkáról visszaálltak az irodába járásra, így pedig megnőtt az üzemanyag iránti kereslet: röviden megfogalmazva ez az oka annak, hogy itthon ismét igen komoly árnövekedés kezdődött.

Persze tegyük hozzá ismét a világpiaci oldalt is: rengeteg termelő ment csődbe a válságos időszak alatt (főleg Amerikában), ami miatt most a megnövekedett igények kielégítése problémákba ütközik, és akkor még az Ida hurrikán pusztításának következményeiről nem is beszéltünk.

Az tehát, hogy az árak így megugrottak, mindezek fényében talán nem olyan meglepő – de meddig marad ez így?

Mi várható a jövőben?

A fő kérdés mindenképp az, hogy lesz-e még a koronavírusnak egy akkora hulláma, ami világszinten visszaveti majd a keresletet az olajra.

Nehéz bármiféle jóslatot mondani a közeljövőre nézve emiatt, viszont hosszabb távokon gondolkozva a legtöbb szakértő egyértelműen az árak csökkenését látja.

Ebben közrejátszik az elektromos autók terjedése, a technológia fejlődése, és a világ vezetőinek egyre zöldebb gondolkodása: a következő évtizedekben valószínű, hogy lassan egyre kisebb lesz az igény a fosszilis üzemanyagokra.

Fontos viszont, hogy évtizedekről beszélünk: ez egy nagyon hosszú folyamat, úgyhogy egy darabig még várnunk kell arra, hogy ez bekövetkezzen.

Összefoglalva: nem olyan kiszámíthatatlan az üzemanyagár változás

Összefoglalva: nem olyan kiszámíthatatlan az üzemanyagár változás

Ahogy mindig, most is igyekeztünk úgy hozzáállni a témához, hogy ne csak ebben a pillanatban, hanem a jövőre tekintve is tanulhassunk belőle valamit: jelen esetben azt, hogy nem annyira megfoghatatlan az üzemanyagárak változásának kérdése.

Ha figyeljük a hazai és nemzetközi piac változásait, és észrevesszük a jeleket, nagyjából meg lehet jósolni, hogy milyen és mekkora mértékű áremelkedésre, vagy akár csökkenésre lehet számítani hosszú távon.

A kiszámíthatóság pedig az egyik legfontosabb, főleg egy vállalkozás esetében – ezért is szeretnénk a lehető legátláthatóbbá tenni Önnek a céges autója beszerzését, illetve fenntartását is.

Ha úgy érzi, segítségre van szüksége, keressen minket bizalommal!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.