Dupla cégautó adó és egekbe szökő üzemanyagár: most jött el az idő elektromos autóra váltani?

Magas cégautó adó és benzinár: ideje elektromos autóra váltani?

Önt is sokkolta az extraprofitadókról szóló rendelet – főleg az a része, ami a cégautó adót érintette?

Ijesztő látni az üzemanyagok piaci árait most, hogy a céges autókat már nem lehet hatósági áron tankolni?

Ha ezek hallatán már az is megfordult a fejében, hogy elektromos autóra vált, ezt a cikket érdemes elolvasnia, mert összeszedtünk néhány fontos tudnivalót.

Kezdjük az elején: milyen autónak jár a zöld rendszám?

Nagyon sokan letudják annyival, hogy minden jármű zöld rendszámos, amit lehet elektromos motorral hajtani, de a helyzet nem ennyire egyszerű.

Az, hogy a tisztán elektromos autók zöld rendszámot kapnak, magától értetődik, ezt nem kell magyarázni – elsősorban inkább a hibridek kapcsán merülnek fel kérdések.

Amennyiben tölthető, plug-in hibridről beszélünk, legalább 25 kilométert kell tudnia tisztán elektromosan megtenni, a hatótávnövelő belsőégésű motorral felszerelt hibridek esetén pedig 50 km a „limit” ahhoz, hogy valóban zöldek legyünk.

Milyen kedvezmények járnak (és mik nem) a zöld rendszámmal?

Milyen kedvezmények járnak (és mik nem) a zöld rendszámmal?

A cél egyértelműen az, hogy minél vonzóbbá tegyék a részben, vagy teljes egészében elektromos meghajtású autókat, éppen ezért az állam és a helyi önkormányzatok bizonyos engedményeket biztosítanak ezek mellé.

A legfontosabbak:

  • ingyenes parkolás Budapesten és Magyarország több nagyvárosában (viszont egyre többen jelentik be, hogy ezt kizárólag a tisztán elektromos autókra korlátozzák);
  • nincs regisztrációs adó;
  • nincs átírási illeték;
  • nincs gépjárműadó;
  • nincs cégautó adó;
  • nem kell behajtási díjat fizetni a védett övezetekben.

A rengeteg előny és kedvezmény mellett azonban terjed néhány elég komoly tévhit is az interneten – ezek közül a legtöbbről magától értetődik, hogy tévedés, de azért érdemes tisztázni őket.

A közhiedelemmel ellentétben tehát:

  • zöld rendszámos autóval is tilos buszsávban haladni;
  • az ingyenes parkolás nem vonatkozik a magáncégek által üzemeltetett fizetős parkolókra (tehát például a plázák parkolóiban lehet, hogy fizetnünk kell);
  • nincsenek kedvezményes autópálya használati díjak sem;
  • a megállási és várakozási tilalom ezekre az autókra is ugyanúgy érvényes, mint minden másra;

és mozgáskorlátozottak részére fenntartott parkolóhelyet sem foglalhatunk el csak azért, mert elektromos járművel vagyunk.

Ami miatt most különösen hasznos az elektromos autó: a cégautó adó

Ami miatt most különösen hasznos az elektromos autó: a cégautó adó

A cégautó adóval kapcsolatos kedvezmények miatt már eddig is szívesen választották bizonyos vállalkozások a villanyautókat (magasabb beszerzési költségeik ellenére is), ám amikor 2022 nyarán megjelentek az extraprofitadóról szóló rendeletek, még nagyobbra nőtt az érdeklődés.

Az új jogszabályok értelmében ugyanis a cégautó adó kis híján megduplázódott: például a „6”-„10” környezetvédelmi osztályjelzésű, 91-120 kW teljesítmény közötti autók esetén 22.000 forintról 41.000 forintra emelkedett.

Ekkora összegeknél már teljesen érthető, hogy sok cég számára egyértelműen az elektromos autók felé dől a mérleg – és akkor még erre jön a fogyasztás!

Olcsóbb a tankolás?

Ez egy igen érdekes kérdés, mert több minden is befolyásolja.

Amikor a rezsicsökkentés csökkentését bejelentették, és az áramárak megemelkedtek (kb. 36 forintról 70-re), sokan kezdtek el kételkedni abban, hogy valóban megéri-e villanyautóval járni.

Aztán nem sokkal később jött a hidegzuhany: a kormány rendkívüli intézkedései alapján a kedvezményes benzinár céges autók számára többé már nem elérhető – ez pedig megint új színben világította meg az egész témát.

Számoljunk!

Számoljunk!

Tegyünk meg 100 kilométert egy átlagos, 7 literes fogyasztású benzines autóval, és egy tisztán elektromossal.

A benzinkutaknál feltüntetett adatok alapján az utóbbi esetében 17,13 kWh a fogyasztás, ami a kb. 70 forintos áramárral számolva nagyjából 1.200 forintra jön ki (a rezsicsökkentett ár mellett 610 forint körül lenne csak, de ezzel csak azok a háztartások tudnának számolni, akik a meghirdetett fogyasztási limit alatt vannak).

Ugyanezen a távon a példánk másik szereplője 7 liter benzint fogyaszt, ami a (jelenlegi) nagyjából 700 forintos piaci ár mellett 4.900 forint (de még a hatósági, 480 forintban fixált áron is 3.360 lenne egyébként).

A számolás nyilván elméleti, és hozzá kell tenni azt is, hogy az elektromos autók esetén fennáll bizonyos mértékű ún. „töltési veszteség” is, de azért nagyságrendileg nézve a zöld rendszámos autók nyernek az összevetésben.

De vigyázat: ez csak akkor működik, ha odafigyelünk az autóra!

Megdöbbentő lehet, de bizonyos európai kutatások már igazolják, hogy a plug-in hibridek többet fogyasztanak és jobban is szennyezik a környezetet, mint a hagyományos, benzines vagy dízeles társaik.

Hogyan lehetséges ez?

A hiba nem magában az autóban, sokkal inkább a sofőrben keresendő: a felmérések alapján ugyanis csak az esetek kisebb százalékában használják ezeket a járműveket elektromos formában, és ritkábban is töltik őket, hiszen nincsenek rászorulva.

Egy hibrid viszont elektromos motorjának, akkumulátorainak és egyéb alkatrészeinek köszönhetően nehezebb, így pedig az üzemanyag fogyasztása is nagyobb.

Különösen igaz ez a jelenség céges autók esetén, mivel sokszor a sofőr egy alkalmazott, aki nem maga fizeti a tankolást, ezért aztán közvetlenül nem is az érdeke, hogy jobban odafigyeljen az elektromos üzemmód arányára (ami magánszemélyek esetében 45-48%, míg vállalkozásoknál alig 11-15%).

Ha tehát valóban kevesebbet akarunk fogyasztani, a vezetési szokásokat is figyelembe kell venni!

Önnek is segítünk a cégautó beszerzésben!

Önnek is segítünk a cégautó beszerzésben!

A fentebbi számolások kapcsán persze érdemes beszélni a beszerzési költségekről is, hiszen a példában említett elektromos és benzines autó között akár 15-20 millió forintos különbségek is lehetnek, ezt pedig a villanyautónak hosszú távon kell „behoznia” az olcsóbb tankoláson keresztül.

Viszont emellett még megemlíthetjük az elektromos járművek mellett érvként az alacsonyabb szervizelési költségeket, valamint lízingelt autó esetén a szerződés végi maradványértéket is.

A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos, hogy a vállalkozás jól fektesse be a pénzét, és a lehető legkedvezőbb ajánlatokat fogadja el.

Ebben tudunk Önnek is segíteni, amennyiben cégautó beszerzésre van szüksége!

Ha bármilyen kérdése lenne, vegye fel velünk a kapcsolatot, kollégáink várják jelentkezését!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.