Klíma a céges autóban: mi a munkáltató, és mi a munkavállaló felelőssége?

Klíma a céges autóban

Ma már sokkal nehezebb egy olyan autót eladni, amiben nincs klíma, mint amelyikben van – ennek ellenére időről-időre felmerül a kérdés a céges autó légkondicionálásával kapcsolatban.

Vannak olyan szakmák, ahol a jármű maga a munkahely, nem pedig csak egy eszköz, ami elvisz oda, ennek megfelelően pedig a cégeknek bizony oda kell figyelniük, hogy milyen cégautót választanak.

Akkor most járjunk a kérdés végére: kötelező a munkaadónak olyan cégautót vennie, amiben van légkondi?

Kezdjük az elején: miről kell gondoskodnia a munkáltatónak?

A Munka Törvénykönyvének van egy elég általános, mégis éppen emiatt könnyen értelmezhető megfogalmazása ezzel kapcsolatban.

Röviden összefoglalva ennek annyi a lényege, hogy a munkáltatónak kötelessége olyan környezetet biztosítani, ami semmilyen módon nem veszélyezteti a munkavállalókat.

Ez jelenti többek között a biztonságos munkakörnyezet kialakítását, amit viszonylag könnyű megérteni mondjuk egy gyártósor mellett, de akár egy irodaház esetében is: viszont mi a helyzet a céges autóval?

A cégautó is munkahely (jogi értelemben is)!

A cégautó is munkahely (jogi értelemben is)!

A törvénykönyvben található szabályok kimondják, hogy minden szabad, illetve zárt tér, ahol munkavégzés miatt, vagy annak kapcsán tartózkodnak a munkavállalók, munkahelynek számít.

Ebben az értelemben a céges autó bizony ide tartozik, hiszen ez határozottan beleillik a „munkavégzés kapcsán”- kategóriába – és bizony, mondjuk egy területi képviselő esetén valóban elmondható, hogy az autó a második iroda.

Ezek alapján elég egyértelműnek tűnik, hogy az autónak is éppen úgy meg kell felelnie a munkavédelmi előírásoknak, mint bármilyen céges ingatlannak.

Külön jogszabály ugyan nem kötelez rá, mégis kell a klíma

Sehol nincs írásba foglalva az, hogy minden céges autónak kötelező klímával rendelkeznie, vagy hogy azt folyamatosan működtetni is lehessen.

Viszont az már nagyon világosan le van fektetve, hogy az alkalmazott bármikor megtagadhatja egy utasítás, feladat teljesítését, ha úgy érzi, hogy az az egészségére, testi épségére nézve veszélyes.

Nyilván nem arról az esetről beszélünk, amikor kicsit kényelmetlen már a meleg az autóban, és nem is a másik végletről, amikor lángokban áll a motorháztető: a kérdés akkor merül fel, amikor odakint 30+ fölé megy a hőmérő higanyszála, a napon hagyott kocsiban pedig 60°C felett járunk.

Kell a klíma az egészségünkhöz?

Kell a klíma az egészségünkhöz?

Ha a testhőmérsékletünk huzamosabb ideig 37°C fölött marad, az a pulzus növekedésével, szaporább légzéssel, vérnyomáscsökkenéssel jár, aminek következménye hőguta, vagy rosszabb esetben halál is lehet.

Ha csak egy órát hagyjuk a kocsit a tűző napon a legnagyobb melegben, már akkor az egy kisebb üvegházként fog működni, és a belső hőmérséklet akár a 80 fokot is megközelítheti.

Értelemszerűen ilyen esetben nem ülünk autóba, hiszen az elviselhetetlen lenne, hanem szellőztetünk, várunk egy kicsit: viszont a klíma az, ami meg tudja gyorsítani ezt a folyamatot.

Megjegyzés: az, hogy már akkor résnyire lehúzva hagyjuk az ablakot, amikor a parkolóban hagyjuk a kocsit, nem opció, hiszen ezért több tízezer forintos büntetés is járhat (ugyanis ezzel azt kockáztatjuk, hogy ellopják az autónkat).

De: arra már a munkavállalónak kell odafigyelnie, hogy a klímát jól használja!

A nagy meleg káros az egészségre, de ugyanígy a nem megfelelően kezelt klíma is okozhat betegségeket.

Alapvetően elmondható, hogy az emberek nagy többsége igen komoly hibákat vét, amikor az autója hűtéséről van szó.

Az egyik leggyakoribb ezek közül, hogy amint beszállunk, egyből a leghidegebb fokozatra állítjuk a klímát, ez viszont azt okozza, hogy az utastér és a külső hőmérséklet nagyon eltérő lesz, és egy jó kis nyári megfázást kockáztatunk.

Ha pedig ezt meg is ússzuk, akkor kiszálláskor jöhetnek a problémák: az erek kitágulnak, a vérnyomás lecsökken, és már itt is van a rosszullét.

Ha már klímát használunk, akkor tegyük hatékonyan!

Ha már klímát használunk, akkor tegyük hatékonyan!

Ha azt akarjuk, hogy a klíma valóban lehűtse az autót, akkor meg kell tanulnunk megfelelően használni.

Ösztönszerűen bennünk van például, hogy csak felhúzott ablaknál szabad bekapcsolni: azonban amikor beszállunk az autóba, és elindulunk, akkor éppen, hogy érdemes a klíma mellett kicsit szellőztetni, hogy ne a benti levegőt cirkuláltassuk folyamatosan.

Másik hasonló gyakori hiba, hogy a hideg légáramot magunkra irányítjuk: egyrészt ezzel megint a megfázást kockáztatjuk, másrészt pedig pont az útjába állunk, és akadályozzuk, hogy bejárja a teljes utasteret – aminek a hátul ülők nem feltétlenül örülnek.

Van alternatíva az autóklímára?

Van alternatíva az autóklímára?

Ha egy cég nem akar új, klímával rendelkező autót venni, esetleg a meglévőbe utólag beszereltetni egy ilyen berendezést, akkor a törvény szerint más módon kell biztosítania a munkavállalója épségét.

Nevezetesen azzal, hogy kellő mennyiségű védőitalt (vizet) juttat a számára, amivel hidratálni tudja magát, és elkerülheti a komolyabb rosszullétet.

De őszintén: érdemes épp a klímán spórolni egy céges autó kapcsán, amivel ráadásul az alkalmazottaink, kollégáink elégedetlenségét válthatjuk ki?

Manapság szinte már lehetetlen olyan újautót eladni, ami nem rendelkezik légkondival, ha tehát ez a kérdés ilyen komoly problémát jelent valahol, akkor a mi véleményünk az, hogy ott valószínűleg már egyébként is ideje van egy új cégautó vásárlásának.

Vegyen tartós bérletbe olyan cégautót, ami nem csak a szabályoknak, de az Ön igényeinek is megfelel!

A klíma ma már szinte kötelező eleme az autóknak, akkor pedig miért választana olyat a cégének, ami ezzel nem rendelkezik?

De nem csak ezzel érdemes foglalkozni: határozza meg már most, hogy milyen felszereltséggel, extrákkal rendelkező céges autó lenne az Ön vállalkozásának a legideálisabb, és mi segítünk beszerezni!

Tartós bérleten keresztül pedig nem csak egy autót, hanem hozzá kapcsolódóan igen komoly szolgáltatásokat is kap a pénzéért!

Ha meghozta a döntését, vagy esetleg segítségre van szüksége, keressen minket bátran!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.