Kell aggódni az AdBlue-hiány miatt?

Kell aggódni az AdBlue-hiány miatt?

Minden modern dízelautónak szüksége van AdBlue-ra, hiszen ezzel tud megfelelni a mai környezetvédelmi irányelveknek – ez teljesen érthető és elfogadható.

A probléma csak akkor jelentkezik, ha az AdBlue egyszer csak nem lesz elérhető.

De tegyük fel a kérdést: valóban kifogytunk belőle, vagy csak pánik alakult ki a piacon?

Mekkora károkat okoz a felvásárlás?

Mik ilyenkor a helyes lépések?

Nézzük meg, mit érdemes tudni erről!

A legfontosabb: nem kell pánikolni, és akkor jut mindenkinek

Azért kell mindenképp ezzel kezdenünk, mert szinte már törvényszerű, hogy ha valamiből hiány keletkezik, akkor arra sokan még rátesznek egy lapáttal azzal, hogy elkezdik ész nélkül felvásárolni.

Az AdBlue esetében három okból nincs ennek értelme:

  • egyrészt, mert van még belőle elég, és lesz is annyi, hogy mindenkinek jusson (feltéve, hogy mindenki annyit akar vásárolni, amennyire valóban szüksége van),
  • másrészt a felhalmozás nem vezet semmi jóra, hiszen az AdBlue romlandó, és ha most elraktározzuk, lehet, hogy mire betölthetnénk, már többet ártana az autónak, mint használna,
  • harmadrészt pedig, ha nem megbízható forrásból szerezzük be, akkor szintén igen komoly (és drága) meghibásodásokat kockáztatunk.

Hogy a pánikfelvásárlásoknak gátat szabjon, a MOL már a probléma felmerülése után nem sokkal meg is tette a szükséges lépéseket, és korlátozta a vásárolható mennyiségeket.

De miért van hiány az AdBlue-ból?

De miért van hiány az AdBlue-ból?

Nem kell nagyon mélyre ásni ahhoz, hogy megtaláljuk az okokat: a földgázárak igen komoly emelkedése áll a háttérben.

Az AdBlue-t főleg a műtrágyagyártással foglalkozó üzemekben állítják elő, amelyek a gázárak miatt csökkentették, vagy teljesen le is állították a termelésüket.

A legnagyobb ilyen gyárak Szlovákiában, Németországban, Lengyelországban vannak, és más európai országokhoz hasonlóan mi is elsősorban tőlük importáljuk az AdBlue-t.

A probléma főleg abban jelentkezik, hogy eddig nem történt komolyabb készletfelhalmozás ebből az anyagból, hiszen senki sem számított arra, hogy a beszállítás egyszer csak megakad – nincsenek tehát tartalékok, amikből „át lehetne vészelni” ezt az időszakot.

Aggódni viszont nem kell

Szerencsére az AdBlue nem olyan, mint mondjuk az üzemanyag, hogy állandó utántöltésre lenne belőle szükség.

Személygépjárművek esetén átlagos használat mellett 10.000-15.000 kilométer (vagy annál is több) megtételére is elég az egyszeri töltés, míg a nehéz-tehergépjárművek tulajdonosainak 5.000 kilométerenként kell erre gondolniuk.

(Megjegyzés: a személygépjárművek között egyre kisebb a dízelautók aránya, viszont a teherautók esetén továbbra is ezek vannak a legnagyobb számban – és ennek komoly következményei lehetnek, amiről lentebb olvashat majd.)

A töltés egyébként hasonlóan történik, mint sima tankolásnál: az AdBlue-t a megfelelő tartályba lehet tölteni, vagy akár kannás kiszerelésben is megvásárolhatjuk.

De visszatérve a lényegre: ha a kicsit válságosabb időszakokban csak azok rohamozzák meg a kutakat, akiknek valóban éppen pont most van szükségük erre, akkor a piac minden igényt ki tud szolgálni.

De miért olyan fontos az AdBlue?

De miért olyan fontos az AdBlue?

Az AdBlue legfontosabb feladata, hogy a dízelautó nitrogén-oxid kibocsátását csökkentse, ezzel megfelelve a környezetvédelmi irányelveknek.

Ez a speciális folyadék egy ioncserélt vízből és autóipari karbamidból álló tiszta oldat, ami az autó SCR (szelektív katalitikus redukció) katalizátorába kerülve ammóniát szabadít fel, aminek hatására pedig a nitrogén-oxid nitrogénné és vízzé bontódik.

Ennek köszönhetően tehát a károsanyag-kibocsátás csökken, ami pedig nem csak a környezetnek tesz jót, hiszen ezzel megfelel az autó az Euro 6 szabványnak, ami komoly előnyökkel jár a környező országokban is (pl. kedvezőbb útdíjak, kevesebb korlátozás).

Viszont: ha nincs AdBlue, az autó se fog rendesen menni

Nem tekinthető az AdBlue egyszerű adalékanyagnak, hiszen az autó alapvető működéséhez van erre szükség.

A sofőr a műszerfalon fogja időben látni a figyelmeztetést, de ha az AdBlue teljesen kifogy, akkor a komputer „vészüzembe” kapcsol, magyarul csökkenti a motorteljesítményt.

Ha tartósan nem történik meg az utántöltés, akkor viszont a rendszer már a motor elindítását sem fogja engedélyezni addig, amíg a tartály újra meg nem telik.

Persze, létező megoldás a rendszer hackelése, de ez természetesen illegális, úgyhogy ne is foglalkozzunk vele ennél többet.

Hány járművet érint ez az egész kérdés?

Hány járművet érint ez az egész kérdés?

Pontos számokat nehéz ebben az esetben megállapítani, de a Datahouse információi alapján nagyjából

  • 250.000 személyautó,
  • 100.000 kishaszon-gépjármű,
  • 4.800 busz,
  • és 33.000 nehéz-tehergépjármű

esetén jelenthet problémát az AdBlue-hiány.

Ha az AdBlue drágul, akkor minden más is drágulhat

Ahogy fentebb is írtuk, az AdBlue teljes hiányától nem kell tartani, azt viszont be kell látni, hogy az árak emelkedésére lehet számítani, főleg, ha a földgáz nemzetközi díja sem változik.

Ez viszont azért jelent komoly problémát, mert bár a dízelautók aránya folyamatosan csökken a személygépjárművek között, a tehergépjárművek esetén még mindig ezek vannak többségben.

Ha pedig az áruszállítás drágul, az egészen biztosan megjelenik majd a termékek áraiban is – éppen ezért kell minél hamarabb megoldást találni az AdBlue kérdésre.

A főbb tanulságok tehát:

A főbb tanulságok tehát:

  • Az AdBlue-hiány oka a nemzetközi gázárak emelkedése – amint ez megoldódik, az üzemek is visszaállnak a normális termelésre.
  • Ha mindenki csak annyi AdBlue-t vásárol, amennyire szüksége van, a piac mindenkit ki fog tudni szolgálni.
  • A pánikfelvásárlásnak sok értelme nincs, mert az AdBlue-t viszonylag ritkán kell utántölteni, viszont maga az anyag romlandó.

Alapvetően tehát aggodalomra semmi ok jelenleg, abban pedig bízhatunk, hogy a jelen helyzet tanulságait levonva a jövőben még ennél is felkészültebben tudunk reagálni a hasonló problémákra.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.