Így hat a flottapiacra a dízelbotrány

Így hat a flottapiacra a dízelbotrány

Egyes elemzők szerint a dízelbotrány elméletileg már lecsengőben van, ennek ellenére valahogy mégis minden hónapra jut legalább 1-2 olyan hír ezzel kapcsolatban, ami mellett nem lehet csak úgy elmenni.

Fölösleges elemezgetésbe nem is mennék bele, hiszen megteszik ezt helyettem mások, most viszont megtapasztaltunk valamit a saját bőrünkön, amit szerintem Önnek is figyelembe kell vennie.

Korábban beszéltünk már az autók maradványértékéről, és arról is, hogy mennyi minden meghatározhatja azt.

Nos, az ez utóbbiról szóló listába be lehet már illeszteni a dízelmotorok körüli hírek változásait is, ugyanis mi magunk látjuk, hogy az általunk becsült 55-60%-os értékcsökkenés egy ilyen autó esetében akár 69%-is lehet a valóságban!

Mi okozta a hirtelen változást?

Először nézzük meg az okokat, aztán pedig elemezzük a következményeket!

Kitiltják az dízelt a városokból

Lipcsében a Szövetségi Közigazgatási Bíróság meghozta az ítéletet: a német városok önkormányzatai kitilthatják a belvárosokból az Euro 6-osnál rosszabb környezetvédelmi besorolású dízelmotoros autókat.

A hatályos jogszabályok tehát engedélyt adnak az aktuálisan érintett Düsseldorfnak és Stuttgartnak arra, hogy a települések levegőjének védelme érdekében ne engedjenek többé olyan járműveket bizonyos zónákba, amelyek ott szennyeznék a környezetüket.

Értelemszerűen meg kell felelni az uniós előírásoknak, és az arányosság elvét is be kell tartani, magyarul tehát a kitiltás csak a legvégső döntés lehet – de meghozni meghozhatják.

Precedens Stuttgartban és Düsseldorfban

Precedens Stuttgartban és Düsseldorfban

A bíróság döntése 17 további német nagyváros számára lesz irányadó, főleg azoknak, ahol a nitrogén-oxid szennyezés már egy bizonyos határérték felett van.

Persze a tiltás nem történik azonnal: Stuttgart is először csupán az Euro 4 alatti autókat zárhatja ki, és az Euro 5-ös határt is csupán 2019. szeptember 1-jén lépheti át – de a folyamat ettől függetlenül úgy látszik, elindult.

Néhány éven belül tehát odáig juthatunk, hogy akármilyen autóval már nem lehet befordulni bizonyos városokba.

Milliós következmények

Milliós következmények

Nézzük meg, mi következik egy ilyen döntésből:

Németországban körülbelül 15 millió dízelmotoros autót használnak, amiknek ára értelemszerűen csökkeni fog ennek köszönhetően – és ebbe a tulajoknak bele kell törődniük, kártérítést nem követelhetnek.

A 15 millióból csupán 6 millió tartozik az Euro 6-os besorolásba, tehát 9 milliót érint ez a változás: azok, akik ezeket használják, valószínűleg sokkal nehezebben fognak tudni közlekedni, vagy akár a munkájukat végezni.

Mihez vezet ez?

Az dízelautók értékének rohamos csökkenéséhez – hiszen miért fizetnék olyan autóért, amivel nem tudok minden városba behajtani?

Az autógyártók persze a bevált taktikához fordulnának és kedvezményekkel próbálnák ösztönözni a vásárlókat, akik viszont így hozzászoknak az alacsonyabb árakhoz, ami tehát hosszú távon végül mégiscsak profitcsökkenéshez vezet.

Nem a miénk a döntés, mégis hat a mi piacunkra

És persze mondani se kell, hogy ami most Németországban történik, az a magyar piacon is meg fog látszódni.

Ha ugyanis odakint nem tudnak mit kezdeni a dízelautókkal, akkor azok nagy valószínűség szerint nálunk fognak kikötni.

Már 2015 óta érzékelhető, hogy az ilyen autókat egyre nehezebben veszik meg, de a lipcsei döntés ütött még egy szöget a dízelek koporsójába – és a szakértők attól félnek, hogy a temető Magyarországon lesz.

Ez egyszerre jelent gondot egyrészt a gépjárműimportőröknek, másrészt a környezetünknek is, hiszen nem ok nélkül ment a kitiltás Stuttgartban sem.

Alapvetően két megoldást látni a problémára:

  • Meg kéne nehezíteni (akár anyagilag is) az Euro 5-ösnél rosszabb besorolású autók behozatalát (ezek egyébként átlagosan 8-10 éves gépkocsik szoktak lenni).
  • A másik lehetőség, hogy bevezetjük a szén-dioxid kibocsátás alapján történő adózást az új- és használtautók esetében is.

Nálunk még nincs ilyen törvény – egyelőre

Nálunk még nincs ilyen törvény – egyelőre

Azért ebből a fenti két lehetőségből lehet most választani, mert nálunk az érvényben lévő jogszabályok nem biztosítják egyik nagyvárosnak sem, hogy olyan lépéseket tegyen, mint Düsseldorf vagy Stuttgart.

A németeknél ráadásul ez nem is jött annyira a semmiből, hiszen eddig is léteztek olyan zónák, ahova csak a megfelelő környezetvédelmi matricával rendelkező autók gurulhattak be.

Viszont a főpolgármester szerint Budapesten is jöhetnek majd ehhez hasonló szigorítások.

Persze ezt fokozatosan kell elérni, bizonyos türelmi időket hagyva, de az első lépés már megtörtént gyakorlatilag, amikor a módosították a szmogriadó-rendeletet: riadó esetén ugyanis az Euro 2-es és annál rosszabb besorolású autók nem közlekedhetnek – ez az autók 32%-át érinti.

Ha tudni szeretné, az Ön autója milyen kategóriába tartozik, akkor a forgalmi engedély V9 rovatát nézze meg: ha 4-est, vagy kevesebbet lát, akkor arra a kocsira is vonatkozik a tiltás.

A hatása már most látszik

A német esetet látva sokan már előrevetítik a lízingszerződésekben foglalt összegek emelkedését, hiszen az ilyen döntések – mint az már szóba került – nagy hatással vannak az autók maradványértékére.

Ez az, amit mi is megtapasztaltunk nemrégiben.

Egy dízelautóra kértünk egy használtautó kereskedőtől visszavásárlási ajánlatot: az autó kora, illetve a futása alapján a beszerzési érék 40-45%-ára számítottunk.

Ezzel szemben a válaszon kicsit meglepődtünk: a kereskedő csak 31%-ot állapított meg.

Értelemszerűen azonnal kértünk, és kaptunk is erre magyarázatot: a híreket látva 4 év múlva valószínűleg Európa több városából is ki lesznek tiltva az ilyen autók, így tehát értékvesztésük gyakorlatilag kiszámíthatatlan.

És ez a kulcsszó: a kiszámíthatatlanság.

Nem tudni, mennyit fog érni egy dízelautó néhány év múlva, ezért mindenki igyekszik túlbiztosítani magát – teljesen logikus és ésszerű döntés a kereskedők részéről is, hogy nem akarnak nagy pénzt kifizetni egy olyan autóért, amitől lehet, hogy nem is tudnak majd aztán megválni.

És az indoklás úgy tűnik tényleg helytálló: már Róma főpolgármestere is bejelentette, hogy 2024-től kezdve nem akarnak majd dízelautót látni az olasz fővárosban – szóval a lavina elindult.

Ami Önnek biztonságot jelent: a flottakezelői szerződés

Ami Önnek biztonságot jelent: a flottakezelői szerződés

Meg kell viszont ijedni annak, aki flottakezelőn keresztül jutott dízelautóhoz?

Más nevében nem tudok beszélni, de a mi szerződéseink alapján nincs ok az aggodalomra.

A mi ügyfeleink ugyanis olyan papírokat írnak alá, amik alapján emiatt nem veszítik el a pénzüket – még akkor sem, ha mi magunk is „túlbiztosítjuk” magunkat.

Például, ha a fentebb említett autónál mi is 31%-os maradványértékkel számolunk, de az autó végül a szerződés lejártakor mégis többet, mondjuk az eredeti ár 35%-át éri, akkor mi ezt nem nyeljük le, hanem a különbözetet visszaadjuk az ügyfélnek.

És pontosan ezért mondhatom, hogy ha körültekintően választ flottakezelőt, akkor Önt nem érhetik meglepetések, és nem tud rosszul járni!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.