Egyetlen év alatt 10x-es növekedés a BUBOR kamatokban? Hogyan hat ez a cégautó tartós bérletre?

Hogyan hat a BUBOR a cégautó tartós bérletre?

Annak, aki fél-egy évvel ezelőtt rendelt céges autót, és (a meghosszabbodott szállítási időknek hála) most jut hozzá, bizony igen kellemetlen meglepetést okozhatnak a megváltozott, újrakalkulált bérleti díjak.

Tudni kell ugyanis, hogy ezeket az összegeket egy bizonyos banki referenciakamat alapján határozzák meg, és ha ez emelkedik, akkor értelemszerűen minden más is emelkedni fog, ami hozzá köthető.

Ez a BUBOR, ami a megváltozott gazdasági helyzetben képes volt egy év alatt 10-szeres, sőt, még ennél is magasabb növekedésre.

De pontosan mi ez, miért fontos, és mi minden befolyásolja a mértékét?

És ami a legfontosabb: miért érdekes ez az Ön szempontjából?

Nézzük a részleteket!

BUBOR – mit jelent ez egészen pontosan?

A szó maga a Budapest Interbank Offered Rate-ből származik, magyarul: Budapest Bankközi Forint Hitelkamatláb.

Elsőre talán az elnevezés önmagában nem ad túl nagy segítséget, de a lényeg tulajdonképpen egyszerű: a hazai pénzintézetek rendszeresen adnak egymásnak kölcsönöket (általában rövid futamidővel, fedezet nélkül), egyedi kamatok mellett.

A BUBOR ezeknek a kamatlábaknak az átlagából áll össze: a Magyar Nemzeti Bank a Magyar Forex Társasággal közreműködve minden nap összegyűjti ezeket, és a legalacsonyabb, illetve a legmagasabb figyelembe vétele nélkül egy átlagot von, amit aztán banki munkanapokon 11 órakor publikál.

És mire használják?

És mire használják?

Legfőképpen azért fontos, mert a BUBOR jelenti az alapot bizonyos hitelek esetén a kamatszámításhoz.

Amikor 1996-ban elindult, még csak 1 havi és 3 havi BUBOR kamatfixingről beszélhettünk, egy évre rá jelent meg a 6 hónapos, ma pedig már a napitól az évesig mindent megtalálhatunk.

A változó kamatozású hitelek, lízingek esetén, egyedüli hivatalos bankközi kamatfixingként a BUBORT használják a pénzintézetek referencia kamatlábként.

Gyakorlatban tehát, minél magasabbak a BUBOR kamatok, annál magasabbak lesznek a nem fix kamatozású lakáshitelek is például.

Hogyan működik a gyakorlatban?

Most ne a pénzintézetek, hanem az ügyfél szempontjából nézzük meg a kérdést!

Tegyük fel, hogy az éves BUBOR kamat átlag 1,50% (tehát a bankok egymásnak átlagosan ekkora kamatokat számítanak fel a kölcsönöknél).

Ez az alap, amihez még hozzáadják a saját „hasznukat”, ami általában 1,5-2%, végső soron tehát az Ön kamata 1,50+1,50=3% lesz.

Mi van hatással a BUBOR-ra?

Mi van hatással a BUBOR-ra?

A fentiekből értelemszerűen következik, hogy a legjobb, ha alacsonyan tudjuk tartani a BUBOR kamatokat – ezt viszont több tényező is befolyásolja.

Alapvetően a legfontosabb a jegybanki alapkamat mértéke: ha ez az infláció, a gazdasági, politikai döntések miatt növekszik, akkor bizony a banki kamatok is emelkedni fognak.

Ez a korábban már említett, változó kamatozású, rövid lejáratú hitelek esetében okoz leginkább kellemetlenséget, hiszen ebben az esetben szinte egyik pillanatról a másikra nőhetnek meg a törlesztőrészleteink.

Miért fontos ez a céges autó lízing kapcsán?

A BUBOR kamatok bizony előkerülnek a bérleti díjak megállapítása esetén is, ennélfogva itt is megjelenhetnek bizonyos változások a gazdaság alakulása alapján.

Sajnos van arra példa, hogy egy autó esetében, amit 8-10 hónappal ezelőtt rendeltek meg, most újra kell kalkulálni a lízingdíjat, hiszen jelentősen változott azóta a kamatkörnyezet.

Ez önmagában még nem jelentene komoly gondot, ám az utóbbi 1-2 évben igen nagy változások történtek, ami miatt megdöbbentő eredmények születnek az új számítások után.

1 év alatt több mint 10-szeresére nőtt a BUBOR

1 év alatt több mint 10-szeresére nőtt a BUBOR

Vessünk össze csak egy-egy napot egyetlen év eltéréssel!

2021. június 2-án a BUBOR 0,60-on állt, 2022. június 2-án ez már 6,50 volt, tehát egyetlen év leforgása alatt majdnem 11x akkorára nőtt, mint eredetileg volt.

Csak hogy érzékeltessük: 2020-ban ugyanezen a napon csak 0,80-on állt, tehát ebből is látszik, hogy az ilyen mértékű ugrás nem szokványos.

A COVID, az orosz-ukrán konfliktus, a chiphiány és a világgazdaságot befolyásoló egyéb negatív tényezők ilyen mértékben mutatják meg hatásukat a hazai kamatokon.

Miért kell a bérleti szerződéseket így átkalkulálni?

Sajnos az imént említett chiphiány, valamint az autógyártást érintő számos egyéb negatív hatás miatt a szállítási idők jelentősen kitolódtak az új autók esetében, ennek következtében pedig sokakat érhettek kellemetlen meglepetések.

Aki még tavaly, 0,5-0,6 körüli BUBOR kamatok mellett rendelt autót, annak most sokkal magasabb bérleti díjakkal kell szembesülnie, mint amivel elsőre számolt (a legrosszabb esetben akár havi 80.000 forintos különbségek is előfordulhatnak).

Persze figyelembe kell venni azt is, hogy a BUBOR folyamatosan változik, és a futamidő során, ahogy emelkedik, úgy csökken is majd a jövőben, tehát ha a gazdaság helyreáll, és a viharok lecsillapodnak, lehet számítani rá, hogy újra visszatér minden a rendes kerékvágásba.

Tanulság: nem szabad halogatni a cégautó beszerzést

Tanulság: nem szabad halogatni a cégautó beszerzést

A megnövekedett szállítási idők miatt ugyan sok a bizonytalanság egy cégautó vásárlás előtt is, ám fontos látni, hogy nem érdemes sokáig ülni a kérdésen, ha valóban szükségünk van rá.

Másik oldalról nézve pedig, annak sem kell eltántorítania senkit, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet esetleg kedvezőtlenebbnek tűnő ajánlatokat szül, ugyanis a kamatok változnak, és lehet számítani arra, hogy a jövőben újra talpra áll a gazdaság, a BUBOR pedig csökkenni fog.

A mi célunk, hogy ügyfeleink számára a lehető legköltséghatékonyabb megoldásokat biztosítsuk céges autó beszerzésére.

Amennyiben kíváncsi ajánlatainkra, az Ön számára elérhető opciókra, vegye fel velünk minél hamarabb a kapcsolatot, és beszéljük meg a részleteket!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.