Hidrogén üzemanyagcellás vagy elektromos autó? Néhány év múlva ez már komolyabb dilemma lehet, mint azt gondolnánk!

Hidrogén üzemanyagcellás vagy elektromos autó?

Ha a benzines és dízel autókra keresünk alternatívákat, mindenkinek egyből a tisztán elektromos, vagy éppen a hibrid meghajtású járművek jutnak eszébe, hiszen szinte mindig csak ezekről lehet hallani.

Léteznek viszont emellett még egyéb lehetőségek is, amikkel le lehetne váltani a még mindig vezető pozícióban lévő, fosszilis energiaforrásokat használó motorokat: ilyen lehetőség például a hidrogén üzemanyagcella is.

A kérdés persze az, hogy melyik a jobb megoldás: az elektromos vagy a hidrogén hajtás?

Leválthatja a hidrogén meghajtás az elektromos autókat?

A kérdés megfogalmazása már önmagában is érdekes, hiszen gyakorlatilag a hidrogén üzemanyagcellás autók is elektromosnak számítanak – a fő különbség csak az, hogy az előbbi esetében nem töltőről nyeri a jármű az energiát, hanem saját maga állítja elő.

A működési elv nagyon egyszerűen összefoglalva: a tartályból származó hidrogén, valamint a levegő oxigénje együtt elektromos energiát hoz létre, ami meghajtja a motort, illetve feltölti az akkumulátort.

Az ennek során létrejövő víz a kipufogógázzal együtt távozik vízgőz formájában, így gyakorlatilag egy valóban tiszta folyamatról beszélhetünk.

A hidrogén üzemanyagcellás járművek előnyei egyértelműek:

A hidrogén üzemanyagcellás járművek előnyei egyértelműek:

  • Elegendő kisebb méretű akkumulátorokat használni, hiszen ezeket az autó menet közben folyamatosan tölti (ráadásul nemcsak az üzemanyagcellát felhasználva, hanem pl. a fékezési energiát is átalakítva, ahogy az egy hagyományos elektromos autó esetében is történik).
  • A tankolás gyorsabb, mint az elektromos autók esetén, hiszen a hidrogéntartály akár 5 perc alatt is megtölthető (míg egy EV esetén ez akár több óra is lehet).
  • Hatótávolsága is nagyobb ezeknek a járműveknek, amit ráadásul a külső hőmérséklet sem befolyásol.

Ennek ellenére a hidrogénautók népszerűsége nincs az egekben. Ez fog most változni?

Tény, hogy vannak komoly előrelépések az ügyben, de azért az tagadhatatlan, hogy Európa a tisztán elektromos, illetve hibrid meghajtású autókra helyezi jelenleg a legnagyobb hangsúlyt – kicsit olyan, mintha elfelejtenénk, hogy léteznek más megoldások is.

Ezzel szemben például Ázsiában továbbra is igen komoly előrelépések vannak a technológia fejlesztése kapcsán, és ennek köszönhetően sikerült a hidrogén üzemanyagcellás autó egy komoly hátrányát kiküszöbölni.

A Korea Institute of Machinery and Materials (KIMM) és a Hyundai-Kia Motor Company (HMC) által közösen kifejlesztett, közvetlen befecskendezéses kétliteres motornak köszönhetően most már valóban érdemes lesz számolni a hidrogénautóval, mint komoly vetélytárssal az autópiacon.

Mi volt a baj eddig?

Mi volt a baj eddig?

A probléma viszonylag magától értetődő volt: bőven akadt még min fejleszteni a motorok teljesítményét illetően.

A legtöbb ilyen autóban a hidrogén egy szívónyíláson át került az égéstérbe, ahol azonban túlságosan is nagy mértékben „szorította ki” a levegő helyét, ami hatással volt az égésre, és így a motor hatékonyságára.

Az új, közvetlen befecskendezéses motorok esetében a nagynyomású hidrogén már közvetlenül a hengerekben tudja kifejteni a hatását.

Nincs szivattyúzásból származó veszteség, csak előkeveréses, ultrakönnyű égés, aminek köszönhetően a teljesítményt már csak a befecskendezett üzemanyag mennyisége határozza meg.

Az egyik komoly hátrány tehát megoldódott. Jöhet a hidrogén korszak?

A világon már így is rengeteg jármű esetén használják a hidrogén üzemanyagcellákat, például munkagépek, vonatok, nehézgépjárművek, de még motorkerékpárok meghajtásához is.

Egyes előrejelzések szerint az új fejlesztéseknek köszönhetően 2030-ra 500 milliárd eurós iparággá nőheti ki magát a hidrogénautózás, tehát egyértelműen van jövő ebben a technológiában.

Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy még mindig van min dolgozni, ha a népszerűségét növelni akarjuk:

  • igaz ugyan, hogy a töltés gyors, de hol tudunk tankolni? A hidrogéntartályok feltöltéséhez speciális szivattyúkra van szükség, amikből még csak nagyon kevés érhető el hazánkban (de egyébként Európában is csak mostanában kezdett el növekedni a számuk);
  • az árak nagyon magasak, amik negatívan befolyásolják a vásárlási kedvet;
  • a tartályok nagy helyet foglalnak el, ami miatt az autók mérete is nagyobb.

Abban viszont bízhatunk, hogy ezek a problémák a közeljövőben éppen úgy megoldódnak, mint ahogy a teljesítménnyel kapcsolatos kérdésekre is sikerült most választ találni.

A hidrogén jelenti az igazán tiszta autózást?

A hidrogén jelenti az igazán tiszta autózást?

Az új fejlesztéseknek köszönhetően a hidrogénautók szén-dioxid kibocsájtása 98%-kal, a finompor kibocsájtása pedig 90%-kal alacsonyabbá válhat, mint a benzines autók esetén.

A kérdés, hogy mennyivel tisztább ez, mint mondjuk egy teljesen elektromos meghajtású autó?

A well to wheels számítási modell szerint (ami az üzemanyag előállítását és felhasználását veszi figyelembe) a hidrogén üzemanyagcellás meghajtás karbon lábnyoma nagyobb, mint a hagyományos elektromos autóké (feltéve, hogy ezek az áramot zöld forrásból, tehát pl. nap-, szél- vagy vízerőművekből nyerik).

A másik, cradle to grave modell azt vizsgálja, hogy az adott autó a legyártásától kezdve a megsemmisítéséig mekkora hatással van a környezetre – ez alapján viszont a hidrogénautók a nyertesek, ugyanis a számítások szerint 2,7 gramm szén-dioxidot bocsátanak ki kilométerenként, szemben az elektromos autókkal, amelyeknél ugyanez a szám 20,9 gramm.

Az ökológiai lábnyom tekintetében tehát a hidrogén nyer, bár az tény, hogy az üzemanyag előállításában még szükség van a fejlődésre.

De a fő kérdés: Önnek érdemes hidrogén üzemanyagcellás autóban gondolkodnia?

De a fő kérdés: Önnek érdemes hidrogén üzemanyagcellás autóban gondolkodnia?

Nem állítjuk, hogy jelenlegi állapotában a hidrogénautózás lenne a legjobb befektetés: ehhez elsősorban mindenképp arra lenne szükség, hogy a töltőállomások hálózata jelentősen bővüljön itthon és külföldön egyaránt.

Viszont, amire a fentebb említett fejlesztések rámutatnak, hogy maga az autó egyébként működőképes és hatékony alternatívát jelent, hosszú távon tehát mindenképp érdemes észben tartanunk a lehetőségét annak, hogy ilyen autót szerezzünk be.

Amennyiben a vállalkozása számára a legmegfelelőbb céges autót szeretné kiválasztani, és ebben segítségre van szüksége, keressen minket bizalommal!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.