Figyeljen, nehogy az időjárás miatt szegjen szabályokat!

Figyeljen, nehogy az időjárás miatt szegjen szabályokat!

Adva van egy belga kutatás, ami szerint európai viszonylatban a magyarok az élen járnak a közlekedési szabályok betartásában.

Egy másik, hazai elemzés viszont azt mondja, hogy a balesetek közel 40%-a egyértelműen valamilyen szabály be nem tartásából következik Magyarországon (követési távolság, elsőbbségi szabályok, stb.)

Fogadjuk el, hogy mindkét kutatást szakemberek végezték, így az adatokban meg lehet bízni – akkor viszont mi magyarázza az ellentmondást?

Most akkor szabálytisztelőek vagyunk, vagy sem?

Egy harmadik megfigyelés elárulja, hogy sok esetben valóban nem szándékosak az autós szabályszegések, hanem a figyelmetlenség, és az azt kiváltó időjárási hatások állhatnak a dolgok hátterében.

Nem kívánjuk az időjárási frontokra hárítani a felelősséget – viszont az tény, hogy tisztában kell lennünk a hatásukkal, ha biztonságosan akarunk közlekedni az utakon.

A frontérzékenyek figyeljenek, ha nem akarnak balesetet

A frontérzékenyek figyeljenek, ha nem akarnak balesetet

Ennek a témának az aktualitását talán nem kell magyarázni: önmagában a folyamatos nyári felmelegedés is sokakra hat rosszul, de ha egy-két meleg- vagy hidegfront még beköszön hozzánk, akkor szemmel láthatóan megnő a balesetek száma az utakon is.

Magyarországon évente nagyjából 100 ilyen front megy át, hozva magával hirtelen változásokat a hőmérsékletben, a légnyomásban, a szélerősségben, és furcsa is lenne, ha ez nem lenne semmilyen hatással a szervezetünkre.

Ilyenkor több a baleset otthon, a munkahelyen és az utakon is – nem mindenkire hat ugyanúgy, de a vele járó levertség, ingerlékenység, fejfájás, kialvatlanság már önmagában is veszélyes lehet, a volán mögé ülni nehezen koncentrálva, lelassult reflexekkel pedig gyakorlatilag a tökéletes recept ahhoz, hogy valami balul süljön el.

Ráadásul a Kárpát-medencében még érzékenyebbek is vagyunk a frontokra, és görcsös fejfájásunkban ilyenkor az osztrákok is osztoznak velünk.

Akkor is figyeljen, ha Ön nem érzékeny

Akkor is figyeljen, ha Ön nem érzékeny

Van, akinél annyira nem jelentkeznek a tünetek, de neki is érdemes figyelnie az időjárással kapcsolatos előrejelzéseket, mert lehet, hogy a szemközti sávban jövők helyett kell majd a saját jó reflexeire hagyatkoznia.

A stresszes életmód, a fáradtság szinte az egész modern világ közös népbetegsége, és ha erre még egy lapáttal rátesz egy front, akkor igazán kell koncentrálnunk, hogy ne történjen semmi baj.

A közeledő meleg viszont már önmagában is problémákat jelenthet, ezért érdemes időben felkészülni rá:

  • Ellenőrizze a légkondit az autóban még most, hogy rendesen működik-e!
  • Esedékes lehet a pollenszűrő cseréje is.
  • Legyen az autóban mindig egy üveg víz – elférni biztos, hogy elfér, és nagyon nagy szükség van rá, hogy hidratáltak maradjunk a volán mögött.
  • Ügyeljen rá, hogy vezetés közben se melegedjen föl az autó észrevétlenül!

Maximum 5-6 fokkal legyen hűvösebb a kocsiban, mint odakint, különben még egy megfázást is összegyűjthetünk a nagy melegben.

A leggyakoribb hibák – ezekre kell figyelni

A leggyakoribb hibák – ezekre kell figyelni

Az oka lehet ugyan az időjárás miatt kialakult figyelmetlenség, vagy akár szándékos nemtörődömség is, az tény, hogy hazánkban (is) az autós balesetek hátterében igen gyakran a szabályok be nem tartása áll.

A CIG Pannónia Életbiztosító ellenőrizte a 2017-ben gyűjtött adatait, és ez alapján azt figyelte meg, hogy Magyarországon a balesetek

  • 24%-a a nem megfelelő követési távolság;
  • 15%-a az elsőbbségi szabályok (pl. jobbkéz-szabály) figyelmen kívül hagyása;
  • 21%-a figyelmetlen parkolás/tolatás miatt következik be.

Emellett van még 8% a vadállattal való ütközés kategóriában, és 6% „így találtam a parkolóban” típusú káreset (ez utóbbi főleg céges autók esetében fordul elő, amikor a gépkocsit használó alkalmazott mindenképp szeretné elkerülni, hogy a kárt neki kelljen megtéríteni).

Ha a fenti három fő pont közül az utolsót csak egyszerű ügyetlenségnek is tudjuk be, az első kettő akkor is szabályszegésről szól – és állhat a hátterében bármilyen melegfront, attól még a végeredmény nem változik.

Mégis mi vagyunk az egyik legszabálykövetőbb nemzet Európában?

A brüsszeli ESRA autóvezetői szokásokat elemző központ szintén megnézte a 2017-es adatait, ami alapján egy ranglistát állított fel az Európai országok között, a közlekedési szabályok betartását figyelembe véve.

Érdekes néhány példán keresztül megnézni, hogyan végeztünk a versenyben:

  • Ittas vezetés: a magyar sofőrök mindössze 11%-a csinál ilyet, ezzel jobbak vagyunk 1-2%-kal a cseheknél, lengyeleknél és norvégoknál, és messze megelőzzük Belgiumot a maga 42%-os eredményével.
  • Gyorshajtás: 62%, ami nem tűnik a legjobbnak, de így is 3. helyen vagyunk a dobogón a lengyelek és csehek után, míg a norvég autósok 89%-a követ el ilyen szabálysértést.
  • Biztonsági öv: 55% ül autóba anélkül, hogy bekötné magát, ezzel az 5. helyen állunk.
  • Telefonálás: 37% nem tudja letenni a mobilt vezetés közben, viszont ez szintén egész jó aránynak számít Európában, a 4. helyet érdemeltük ki vele.

Plusz adat még, hogy nálunk 51% hajlandó fáradtan is volán mögé ülni – a briteknél ez 50% a hollandoknál 46%, de rajtuk kívül senki sincs előttünk.

Összegezve tehát európai viszonylatban egészen jól állunk, ami a szabályok betartását illeti.

+1 elemzés, aztán tényleg végeztünk

+1 elemzés, aztán tényleg végeztünk

Látjuk már, milyen a magyarok viszonya az időjáráshoz, a balesetekhez, meg a szabályokhoz, de még egy érdekes kutatásról azért érdemes beszélni.

A K&H Biztosító kgfb adatai azt mutatják, hogy az utóbbi 25 év alatt érkezett 100.000 kárbejelentés egy elég jól látható mintázatot ad ki.

Nevezetesen: a héten a péntek a legveszélyesebb nap, a balesetek 18%-a ugyanis ekkor történik.

Az elemzést én Önre bízom, igazából nem annyira meglepő adat, hogy az egész heti munka után fáradtan kocsiba ülve, ráadásul fejben már a hétvégét tervezve több a figyelmetlenség az utakon – de akár más is lehet az oka.

A lényeg, hogy a biztonságos autózáshoz több tényezőre is oda kell figyelnünk – olyanokra is, amik első látásra nem is kapcsolódnak a vezetéshez, hiszen rengeteg külső és belső változás vezethet balesetekhez.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.