Félvezető- és chiphiány az autóiparban: jobban jár Ön is, ha előbbre hozza a céges autó beszerzést!

Félvezető- és chiphiány az autóiparban

Hogyan lehetséges az, hogy egy autó, aminek a szállítási ideje korábban 12 hét volt, ma már csak 54 hét alatt érhető el?

És az, hogy ha meg is érkezik az adott modell, a hozzá tartozó pótkulcs elektronikája hiányzik, vagy akár az autórádió sincs még benne, mert azt a gyártó később fogja majd pótolni?

Ha figyelte az autóipar híreit az utóbbi időben, akkor talán már tudja a választ: a globális chiphiány, vagyis pontosabban a félvezető-hiány áll ennek hátterében, ami miatt több gyárnak is le kellett állnia hosszabb-rövidebb távokra a közelmúltban.

De mik az okai ennek, és mikor számíthatunk végre megoldásra?

Vagy talán jobb, ha megszokjuk ezt a helyzetet, mert egy darabig nem lesz változás?

2020-21 nem tett jót az iparágnak

Az egyik fő oka a jelenlegi problémának (mint sok minden másnak is) a koronavírus, illetve az azzal kapcsolatos lezárások.

Amikor kitört a járvány, a legtöbb autógyár a kereslet csökkenésére számított, ezért visszanyesték a megrendelések mértékét a félvezetők, chipek kapcsán.

A probléma az, hogy más iparágak viszont kifejezetten növekedni kezdtek ebben az időben: főleg a szórakoztatóelektronika területén történt nagyobb bővülés.

Ennek köszönhetően pedig a chipgyártóknak nem kellett leállniuk, hiszen amit az autóipar nem vásárolt meg, azt el tudták adni a gazdaság más szereplőinek.

Amikor viszont a lezárások véget értek, az autógyártók szerettek volna újra visszazökkenni a régi kerékvágásba – viszont a piac már nem volt elég nagy ahhoz, hogy az ő igényeiket is kielégítse.

Nem olyan egyszerű a félvezető-hiány kérdése, mint azt gondolnánk…

Nem olyan egyszerű a félvezető-hiány kérdése, mint azt gondolnánk…

Kényelmes lenne hátradőlni, és azt mondani, hogy az autóipar válságáról is csak a koronavírus tehet – de azért ez nem lenne túl igazságos.

Vannak itt még mások is a háttérben: az utóbbi időszakban például a félvezetőkkel foglalkozó üzemeket világszerte érték súlyos csapások – gondoljunk itt a 2021. év eleji nagy texasi hóviharokra, japán egyik legnagyobb félvezetőgyárának tűzesetére, vagy akár a Szuezi-csatorna eltorlaszolására.

És akkor a világpolitikai helyzetről, nevezetesen Kína és Tajvan egymás ellen feszüléséről nem is beszéltünk, ami azért fontos, mert itt vannak a legnagyobb üzemek, amik a világ jelentős részét ellátják.

Egyszóval volt itt minden a háttérben, ami csak gátat szabhatott a chip termelésnek, szállításnak – de hogyan fog ez helyreállni?

Mi lesz a megoldás?

Mi lesz a megoldás?

A világ minden táján, így Magyarországon is több üzemnek kellett szüneteltetnie a termelést, mivel a beszállítóik nem tudták kielégíteni az igényeiket – azt viszont tudjuk, hogy nem lehet ezt örökké húzni.

Értelemszerűen az első lépés az üzemek kapacitásának növelése: az óriási keresletet valahogy mindenképp ki kell elégíteni, hiszen ma már az autóktól kezdve a mobiltelefonokon át az okoshűtőkig mindenféle eszköznek, berendezésnek szüksége van a chipekre.

A világ 9 legnagyobb gyártója már meg is tette a szükséges intézkedéseket, aminek köszönhetően a készletük értéke elérte a 64,7 milliárd dollárt (ami új rekordnak számít).

Mindeközben az autógyártóknak is változtatniuk kell az eddigi just-in-time stratégiájukon, és raktárkészletet kell létrehozniuk a hiánycikkekből, hogy a jövőben elkerülhetőek legyenek az ilyen válságos időszakok.

Ez Ázsiában már meg is történt, hiszen például csak Kína 350 milliárd dollár értékben importált félvezetőket.

Meddig kell még várni?

Meddig kell még várni?

Az átállás persze nem fog egyik napról a másikra megvalósulni: a kezdő lépések már megtörténtek, de mire a hatásuk érezhetővé válik, az igen sok idő lesz.

Az európai autógyártóknak komoly változtatásokra van szükségük a szervezetük működését illetően, arról pedig ne is beszéljünk, hogy a jövőben sokkal több „versenytársuk” lesz ebben a tekintetben, hiszen egyre több berendezés követeli már meg a fejlettebb technológiát.

Az optimistább előrejelzések szerint 2022 első felében talán már számíthatunk valamiféle normalizálódásra a piacon, de egyes meglátások szerint 2023-ig ne nagyon reménykedjünk még semmiben.

Mik lesznek a hosszú távú következmények?

Ha valamire nagy a kereslet, de kicsi a kínálat, akkor jól tudjuk, mire számíthatunk: drágulásra.

A különböző elektronikai alkatrészek már most is egy autó árának nagyjából 35%-át teszik ki, és ez az elektromos autók terjedésével, illetve az önvezető autók megjelenésével csak még tovább fog növekedni.

Ahogy pedig sejthetjük, ezt nem az autógyártók fogják lenyelni, hanem bizony a vevőkre lesz áthárítva: az újautó árak igen komoly emelkedését lehet várni a nem is olyan távoli jövőben.

De a legfontosabb: mit tegyen most Ön?

De a legfontosabb: mit tegyen most Ön?

A legjobb tanács, amit adni tudunk, hogy ha már tervben van egy új céges autó beszerzése, akkor ne halogassa sokáig a dolgot.

Egy vállalkozásnak szüksége van járműre, és nem biztos, hogy megengedhet magának több hetes csúszást – éppen ezért kell még időben elindítani a folyamatot, hogy ne kelljen féléveket-éveket várnia.

Arról nem is beszélve, hogy mint az már elhangzott, jelentős drágulásra lehet számítani a piacon, úgyhogy érdemes ezt figyelembe véve, még a jelenlegi árakon vásárolni.

Segítünk Önnek az autóbeszerzésben

Saját bőrünkön tapasztaljuk, mi a helyzet most a piacon, és éppen ezért szeretnénk segíteni a hazai vállalkozásoknak, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjon a cégautó beszerzés.

Az operatív lízing egyik legfontosabb előnye, hogy rajta keresztül nem csak autót, de egy komplex szolgáltatást is tudunk nyújtani az ügyfeleinknek – ezt szeretnénk Önnek is megadni.

Ha szeretné minél egyszerűbben megoldani ezt a kérdést, keressen minket bátran!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.