Eltűnik a baleseti adó, de ne költse még el fejben az árát!

Eltűnik a baleseti adó, de ne költse még el fejben az árát!

A 2019-es adócsomag terve elég nagy port kavart, és ahogy az lenni szokott, ebben a nagy porban nem mindent látunk tisztán.

Csökken végre a kis- és középkategóriás motorkerékpárok regisztrációs adója, sőt, a hibrid és elektromos motoroknál ez 0 forintra módosul – ezek szép tervek, amiknek már épp itt volt az idejük (Az MGE már a városi ingázásra alkalmas motoroknál is megelégedett volna a csökkentéssel – ez ahhoz képest jóval nagyobb eredmény).

Na de mi az, ami a legjobban érdekel minket?

2019. január 1-jétől 5 adónemmel kevesebbel kell számolnunk, beleértve az autósokat eddig érintő baleseti adót is.

Jól hangzik, de ne gondoljuk azonnal túl a dolgot: ettől még nem valószínű, hogy sokkal kevesebbet fogunk fizetni a biztosítóknak a jövőben.

Kevesebbet fizetünk, vagy nem?

Kevesebbet fizetünk, vagy nem?

Túlzás azt mondani, hogy a baleseti adót eltörlik: valójában csak módosítják.

A 2018-ra tervezett bevétel a baleseti adóból 36,6 milliárd forint lesz, míg az új törvényeknek köszönhetően ez 2019-ben 2,4 milliárdra csökkenne.

Ez nem kicsi bevételkiesés, de nem kell félteni az államot, lesz honnan pótolnia majd, ugyanis ezen kívül minden más adó növekedni fog.

Így például a biztosítási adóból (amibe „beolvad” innentől kezdve a baleseti adó) származó bevétel az idén még csak 35,2 milliárd forint, míg jövőre 81,9 milliárd lesz.

Nincs itt tehát nagy bevételkiesés az államnak – de ez nem is baj, ha a pénzt nem az egyszerű embertől veszik el, nem igaz?

Na, lássunk tisztán a helyzetet:

Ami most van: az autós fizeti a baleseti adót

Ami most van: az autós fizeti a baleseti adót

Jelenleg a biztosítási díj 30%-a a baleseti adó, amit a jármű üzembentartója fizet – gyakorlatilag a biztosító szedi be, és ezt külön is számlázzák a biztosítási díjtól.

Csak az könnyebb számítás végett egy képzeletbeli, nagyon leegyszerűsített példa: a biztosítási díj eddig 100.000 forint volt a kocsira, és ezen felül fizettünk még 30.000 forintot baleseti adóra.

Magyarul mi összesen 130.000 forintot fizettünk, ebből 30.000 ment az államnak és 100.000 a biztosítónak.

Jövőre ez megváltozik, ugyanis a baleseti adó számunkra megszűnik: ha 100.000 forint a biztosítási díj, akkor mi annyit fizetünk, a többit meg intézi a biztosító az állammal.

Legalábbis jó lenne, ha így lenne.

Mi lesz jövőre?

Mi lesz jövőre?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások utáni biztosítási adó a személygépjárművek és motorkerékpárok esetében 20% lesz.

Miben változik a fenti számítás a biztosító szemszögéből?

100.000 forintot fizetünk be neki, ebből 20-at elvisz az állam, és neki marad 80.000 forint.

Most el tudjuk képzelni, hogy a biztosítóknak meg fog felelni ez a 20%-os bevételkiesés?

Nyilvánvalóan át fogják hárítani ezt ránk – ez nem egy nagy összeesküvés-elmélet, számtalanszor láttuk és tapasztaltuk már ezt a folyamatot.

Ha tehát a példánkban szereplő biztosító továbbra is meg akarja kapni a 100.000 forintját, akkor számolnia kell a 20%-os adóval, és 125.000 forintra fogja emelni a biztosítási díját.

Ha tehát meg kéne jósolni, mit hoz ilyen szempontból 2019, akkor a józan paraszti ész ezt mondja: a biztosítási díjak nem csökkenni, hanem növekedni fognak.

Persze legyünk optimisták: önmagában viszont azt is tény, hogy biztosításra kevesebbet kell ezek szerint költenünk, hiszen a 125.000 mégsem 130.000 – hogy a megspórolt 5000 forint mennyire tesz boldoggá, az más kérdés, de ki a kicsit nem becsüli...

Összefoglalóan a 2019-es adócsomagról:

Összefoglalóan a 2019-es adócsomagról:

Nem győztem hangsúlyozni, hogy a fenti számítások csak arra valók, hogy el tudjuk képzelni nagy vonalakban a változást: a valóságban ennél több tényező is számít.

Például számolni kell szakértők szerint azzal is, hogy az árak növekedése, az infláció is benne van a pakliban, ami szintén alakíthat a biztosítási díjakon, akár már jövő ilyenkor is.

Ha van egy tanulság tehát, amit az új adócsomag híreit olvasva le kell vonnunk, az ez: nem biztos, hogy minden adócsökkentés valóban több pénzt jelent nekünk.

Várjuk ki a végét, nézzük meg, hogyan reagálnak a biztosítók az új fejleményekre, és főleg: ne költsük el már most azt a pénzt képzeletben, amit lehet, hogy soha nem is fogunk látni a valóságban.

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.