Céges kerékpár a cégautó helyett? Mit jelent egészen pontosan a biciklikre vonatkozó adómentesség?

Céges kerékpár a cégautó helyett?

Adómentesen adhatunk biciklit a munkavállalónak?

Sok helyen olvasni ilyen kijelentéseket, de azért a helyzet a valóságban nem ilyen egyszerű.

  • Milyen adóra gondolunk ilyenkor: áfára, szja-ra vagy társasági adóra?
  • Mit jelent az, hogy a „munkavállalónak adjuk” a céges kerékpárt?
  • És legfőképpen: kinek jelentenek a céges kerékpárok valóban komoly előnyt?

Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat ezzel kapcsolatban!

Az új szabályról röviden:

Csak hogy tisztázzuk: a 2022. január 1-től érvényes jogszabály értelmében nem a céges kerékpár beszerzése, hanem annak magáncélú használatra történő biztosítása vált hivatalosan adómentessé.

Magyarul tehát vállalati juttatásként, cafetéria elemként tekinthetünk rá.

Mielőtt még belemennénk abba, hogy az adómentesség kapcsán pontosan milyen adó(k)ról is beszélünk, először nézzük meg, hogy mit ért a szabályozás kerékpár alatt!

  • Hagyományos, emberi erővel hajtott bicikliket? – Igen.
  • Elektromos rásegítéssel működő kerékpárokat? – Igen, 300 W teljesítményig.
  • Rollereket, elektromos rollereket, egyéb kétkerekű közlekedési eszközöket? – Nem.

Magyarul tehát az elektromos motor csak rásegítést jelenthet, de nem hajthatja teljesen önállóan a kerékpárt.

Miért jó a céges bicikli?

Miért jó a céges bicikli?

Önmagában a kerékpározás előnyei vitathatatlanok:

  • egyértelműen olcsóbb, mint cégautót vásárolni,
  • egészséges,
  • környezetbarát,
  • közösségépítő közlekedési mód.

Ahhoz, hogy egy cég működésébe is jól épüljön ez be, megfelelő körülményeket kell biztosítani: átöltözési, zuhanyzási lehetőséget a munkahelyen, adott esetben saját öltözőszekrényt, stb.

Mindezek mellett pedig érdemes egy szabályzatot is létrehozni a céges kerékpárok használatával kapcsolatban, hogy minden egyértelmű legyen.

Nyilvánvaló persze, hogy rossz időben, illetve bizonyos távolság fölött nem tudja egy bicikli kiváltani a céges autót, de ahol a körülmények adottak, ott érdemes lehet elgondolkodni rajta.

Miért jelent komoly változást az új szabályozás?

A legtöbb vállalkozás esetében a céges bicikli legfontosabb funkciója, hogy a kollégák munkába járását könnyítsék meg vele.

Azt viszont tudni kell, ez az út még nem számít a cég érdekében végzet tevékenységnek: üzleti célnak az felel meg, ha

  • a kerékpárt a cég telephelyei közötti utazásra használják,
  • vagy a cég tevékenységi köréhez egyértelműen kapcsolódik az alkalmazása (pl. biciklis futárszolgálat esetében).

Az új jogszabály éppen ezen igyekszik segíteni, ugyanis ennek értelmében a céges kerékpárt nem kötelező kizárólag munkavégzésre használni, tehát bátran lehet vele munkába járni, az ezzel járó költségeket elszámolhatjuk – feltéve persze, hogy a munkáltató tulajdonában áll az eszköz.

Ez azért is fontos, mert egyébkén minden más, a munkába járással kapcsolatos céges költségtérítés, így például a különböző tömegközlekedési eszközökre szóló bérletek megtérítése is adóköteles.

Adómentesség? Beszéljünk erről egy kicsit!

Adómentesség? Beszéljünk erről egy kicsit!

A legtöbben csak annyit említenek meg ezzel kapcsolatban, hogy a kerékpár magáncélú használata adómentessé válik – de mit jelent ez egészen pontosan?

Sajnos azt látni kell, hogy a különböző adónemek tekintetében más- és más a hozzáállás ehhez az új jogszabályhoz.

Ki használhatja a kerékpárt?

Leírható a kerékpár beszerzése is?

Mi történik, ha végül a bicikli tulajdonosa is a munkavállaló lesz?

Céges kerékpár a társasági adó szempontjából

Ebben a tekintetben talán a legegyszerűbb a helyzet, hiszen itt nem történtek olyan nagy változások.

A kerékpár megvásárlását a cég elszámolhatja a társasági adóban, tekintettel arra, hogy az eszköz beszerzése, üzemeltetése a vállalkozás érdekeit szolgálja.

Sőt, ha a cég végül úgy dönt, hogy a kerékpárt átadja a munkavállalónak, az sem jelent ebből a szempontból problémát.

Viszont a társasági adó kapcsán az már meghatározott, hogy a cég tulajdonában ki használhatja a biciklit: a munkavállaló, vezető tisztségviselő, személyesen közreműködő tag, illetve az ő közeli hozzátartozója.

SZJA és céges bicikli

SZJA és céges bicikli

A fő kérdés ezzel kapcsolatban akkor keletkezik, hogy ha a kerékpár a munkavállaló tulajdonába kerül – ebben az esetben ugyanis ez adóköteles.

Ugyanaz a helyzet tehát, mint a céges laptopoknál, számítógépeknél, telefonoknál: ha ezt végül megtarthatja a kolléga, akkor személyi jövedelemadót kell utána fizetni.

Az SZJA szempontjából viszont másra nem nagyon kell figyelni – még az sincs meghatározva, hogy ki használhatja a kerékpárt.

Az áfára itt is kell figyelni

Ahogy azt esetleg már Ön is sejtette, az általános forgalmi adó az, ami már kicsit nehezebb kérdéseket vet fel.

Ahogy a cégautók esetében is, az áfa a céges használat arányában vonható le – az viszont már nem egyértelmű, hogy hogyan lehet ezt meghatározni, illetve nyomon követni.

Azt már fentebb írtam, hogy a munkába járás magánútnak számít, így az a cég, ami kizárólag erre a célra szerzi be a kerékpárt, nem számolhatja el az ezzel járó költségeket (ahogy akkor sem, ha például egy buszt bérelne, amivel a munkavállalókat szállítja a telephelyre).

Amennyiben a bicikli később a munkavállaló tulajdonába kerül, akkor az értelemszerűen áfafizetési kötelezettséggel is jár.

A tanulság: a cégnek vegyük a kerékpárt, ne a munkavállalónak

A tanulság: a cégnek vegyük a kerékpárt, ne a munkavállalónak

Ami a különböző adónemek vizsgálata során kiderül, hogy bár értelemszerűen a munkavállalónak akarunk segíteni a céges kerékpárral, azt mindenképp a vállalkozás tulajdonában kell tartani, ha élni akarunk az ezzel járó lehetőségekkel.

Ha nem vásárlásról, hanem bérlésről van szó, a helyzet hasonló: a bérlő maga a munkáltató legyen, ne pedig utólag térítse meg a bérleti díjat, mert a jogszabályok esetében az ilyen támogatás nem lenne adómentes.

És ha már bérlés: az új szabályozások jelentette előnyök természetesen egyre több céges flottakezeléssel, autóbérléssel foglalkozó vállalkozás esetében vetették fel a kérdést, hogy nyissanak-e a kerékpárok felé (nálunk is napirenden van ez a téma, már történik az igényfelmérés ezzel kapcsolatban).

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.