Céges autók fóliázása, matricázása: kinek éri meg és kinek nem?

Céges autók fóliázása, matricázása: kinek éri meg és kinek nem?

Kell-e matricázni egy céges autót?

Efelől megoszlanak a vélemények manapság: vannak, akik még mindig látják a benne rejlő lehetőségeket, míg mások inkább elengednék már ezt az évtizedek óta tartó trendet.

Ennek a cikknek nem az a célja, hogy igazságot tegyen a két álláspont között: inkább megad minden információt ahhoz, hogy mindenki maga dönthesse el, szeretne-e fóliát tetetni a céges autójára.

És ami talán még fontosabb kérdés: szabad-e egyáltalán ezt tennie, és ha igen, milyen mértékben, ugyanis vonatkoznak erre jogszabályok, sőt, egy lízingszerződés esetén még bonyolultabb is lehet a helyzet!

Mi a jó a reklámfóliákban, matricákban?

  • +1 reklámfelület a cégnek: gyakorlatilag mozgó hirdetésként tekinthetünk az autóra, amivel olyan helyekre is eljuttathatjuk a márka hírét. ahol pl. egy óriásplakáttal esélyünk sem lenne megjelenni.
  • Olcsóbb, mint egy nagyobb marketing kampány: sok embert ér el, és bár a kezdeti költségek magasak, hosszútávon mindenképp költséghatékony.
  • Változatosabb, szélesebb közönséget tudunk elérni: minél nagyobb távolságokat járunk be, annál többféle ember találkozik a marketing üzenetünkkel.
  • Növeli a cég presztízsét: profibbnak, megbízhatóbbnak érződik az a cég, aki nemcsak egy fehér furgonnal jelenik meg a helyszínen, hanem egy olyan járművel, amin cégnév és elérhetőség is szerepel.

Mi az, ami miatt sokan nem szeretik?

Gyakorlatilag már az előző pontokban is megjelent a legtöbb ellenérv:

  • A kezdeti költségek magasak.
  • A szélesebb közönség azt is jelenti, hogy kevésbé célzott a kampányunk: egyáltalán nem biztos, hogy azokat érjük el, akiket szeretnénk.
  • Nem mindenki találja esztétikusnak a legtöbb autófóliát.
  • Amennyiben nem profi a kivitelezés, kárt tehet az autó festésében, fényezésében.
  • Könnyen közvetíthet negatív üzenetet is: a sofőr nem megfelelő vezetési stílusa miatt akár visszás kép is alakulhat ki az emberekben a céggel kapcsolatban.

Figyeljünk a szabályokra az autó színével kapcsolatban

Figyeljünk a szabályokra az autó színével kapcsolatban

Arra ugyan nincs külön jogszabály, hogy az autó karosszériáját milyen mértékben és hogyan lehet fóliázni, matricázni, arra viszont nem árt odafigyelni, hogy milyen mértékben változtatjuk meg ezzel az autónkat.

Az autó forgalmijában ugyebár fel van tüntetve a színe is: ha azonban egy piros autót fehér színű fóliával borítunk be, akkor ez már nem fog megfelelni a valóságnak.

Hivatalosan, ha 50%-os, vagy nagyobb a színváltozás a matricázás, fóliázás következtében, akkor el kell vinnünk az autót egy vizsgaállomásra, amit követően az adatbázisban és a forgalmiban is rögzítik az autó új színeit.

Az üveg esetében még bonyolultabb a helyzet

Az üveg esetében még bonyolultabb a helyzet

Ezt ugyanis már törvény szabályozza, aminek értelmében a választott fóliának a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével kell rendelkeznie, valamint a szakembernek is műbizonylatot kell kiállítania, aki a fóliázást végzi.

Ezen kívül olyan rendelkezéseket is figyelembe kell venni, mint:

  • az első üvegre kerülő fóliának min. 80%-ban fényáteresztőnek kell lennie;
  • az oldalsó üvegekre kerülőeknek min. 70%-ban;
  • a B oszlop mögött viszont már bármilyen fólia kerülhet az üvegre.

A legfontosabb értelemszerűen az, hogy a jármű vezetője tökéletesen kilásson minden irányba.

És amit végképp tilos: az autólámpát fóliázni

Azért ez valamilyen szinten egyértelmű, hiszen a lámpák esetében épp az a legfontosabb, hogy semmi se takarja el őket, és tökéletesen bevilágítsák nekünk az utat, valamint minket is könnyen észrevehetővé tegyenek az úton.

Minden fényszóró és lámpa esetén jogszabályba van foglalva a fényerősség minimum mértéke, az európai gyártási szabványok miatt pedig ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag semmit sem tehetünk a lámpáinkra.

Amennyiben ezt mégis megszegjük, egy közúti ellenőrzés során komoly bírságokra számíthatunk, sőt, a jármű forgalmi engedélyét is elveszíthetjük.

További kérdések merülhetnek fel, ha lízingelt céges autóról beszélünk

További kérdések merülhetnek fel, ha lízingelt céges autóról beszélünk

A tartós bérlet egyik legfontosabb eleme, hogy az autó a lízingbe adó, tehát a lízingcég tulajdonában marad hivatalosan, és a szerződés lejártával hozzá is kerül vissza – éppen ezért értelemszerűen az autóban történő bármiféle változtatás csakis az ő beleegyezésével történhet meg.

Így van ez az autó matricázásával kapcsolatban is, bár a legtöbb esetben ez a kérdés már előre tisztázva van: sok lízingcég már a szerződés egyik záradékában is megtilthatja ezt.

Ha azonban a fóliázás elméletben engedélyezett, akkor is érdemes alaposan átgondolni, hogy megéri-e nekünk.

Gondoljunk a maradványértékre!

Gondoljunk a maradványértékre!

Kulcsfontosságú kérdés, hogy milyen értékű autót fogunk majd visszaadni a lízingbe adónak: ha olyat, amivel ő a szerződés megkötésekor kalkulált, akkor nincs komoly probléma, azonban ha valami miatt rosszabb állapotba kerül, mint az a rendeltetésszerű használatból kifolyólag indokolt lenne, akkor az utólag többletköltségeket jelenthet.

Néhány példa arra, hogy az autófóliák, reklámmatricák hogyan tudják csökkenteni egy autó értékét.

  • Az autó leadásakor nincs eltávolítva (ennek költségét értelemszerűen a cég a lízingbe vevőre fogja terhelni).
  • A matrica nyoma látható marad a karosszéria színén, fényezésén, amit csak polírozással lehet eltüntetni.
  • A fólia nem megfelelő szakértelemmel történő eltávolítása miatt karcolások, sérülések keletkeznek az autón.

Tervezzünk rövid és hosszú távon is, ha autófóliában gondolkozunk

Nyilvánvaló, hogy a céges autót reklámfelületként használni rengeteg előnnyel jár – azonban ne felejtsünk el arra is gondolni, hogy később ezzel mennyi feladatunk lehet.

Alapvetően elmondható, hogy amennyiben profi szakemberek végzik a fóliák, matricák felragasztását és eltávolítását is, akkor nem kell különösebben aggódnunk sem az ezzel kapcsolatos jogszabályok, sem az autónk épsége miatt.

Ettől függetlenül mindenképp érdemes a döntés előtt konzultálnia flottakezelőjével is a témában!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.