Beszéljünk a túlfutásról – még egy dolog, amire oda kell figyelnie szerződéskötéskor

Egy korábbi cikkben már beszéltünk arról, hogy hogyan tudnak egyes flottakezelő cégek egy kicsivel több pénzt kicsikarni az ügyfeleikből annál, mint amiről eredetileg szó volt.

Emlékszik még, mi volt akkor a lényeg?

Hogy elég egyetlen tényezőt a maguk javára fordítani (akkor éppen az autók maradványértékét), és máris teljesen legálisan tudnak néhány százezerrel többet kérni a szerződéses összegnél.

A tanulság pedig az, hogy éppen ezért figyelni kell az ezekre vonatkozó pontokra, és nem szabad engedni, hogy átverjenek.

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha elmondom, hogy ennek a cikknek is pontosan ez lesz az üzenete – ezúttal viszont egy másik flottakezelői csalárdságra fogom felhívni az Ön figyelmét.

Ahogy legutóbb, úgy most is leszögezem, hogy ez nem egy általános visszaélés, és nem azért írom most ezt az anyagot, hogy lerántsam a leplet bármelyik versenytársunkról - ez pusztán egy jelenség, amivel igenis foglalkozni kell.

A mai téma: alul- és túlfutás

A mai téma: alul- és túlfutás

A flottakezelési és autóbérlési szerződések egy alapvető része az alulfutással és túlfutással kapcsolatos szabályok tisztázása.

A fogalmakat szerintem nem kell túlmagyarázni:

  • alulfutás esetén a szolgáltató, a bérbeadó fizet egy bizonyos összeget az ügyfélnek,
  • míg túlfutás esetén ez fordítva történik, vagyis az ügyfél fizet pluszban, amiért több kilométert ment az autóval a szerződésben foglaltaknál.

Ez tehát a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz hasonlóan egy Bonus/Malus rendszerben működik, a fizetendő díjakat pedig értelemszerűen Ft/km-ben szokták megadni.  

Mi ennek a célja?

Egészen egyszerű: az autó kis túlzással minden megtett kilométere után veszít az értékéből, és értelemszerűen ezt lenne hivatott pótolni a túlfutási díj.

Mi azonban a probléma ezzel?

Senki nem tudja, mennyit fog futni az autóval

Mielőtt még rátérnék a konkrét visszaélési lehetőségre, tisztázzunk valamit!

Alapvetően a szerződésekben feltűntetett kilométerek nem mondanak semmit.

Tegyük fel, hogy szerződünk egy flottakezelő céggel 3 éves használatra és ezen belül 90.000 km megtételére.

A három év az tiszta ügy: meghatározott, a napok múlása emberi úton sehogy sem befolyásolható.

Na, de ez már nem igaz a kilométerekre!

Senki, még én magam sem tudhatom pontosan, hogy mennyit fogok autózni holnap, nemhogy a következő 3 évben!

Ennyi idő alatt bármi történhet: ha elköltözünk, lehet, hogy messzebbre kerülünk a munkahelyünkről, ha a gyerekünket új iskolába íratjuk be, vagy egyszerűen csak különórákra, edzésekre járatjuk külső helyszínre, akkor máris megugrik a naponta megtett kilométerek száma – még akkor is, ha alapvetően rövid távolságokról beszélünk.

Ilyen szinten tehát elvárni azt, hogy valaki előre meghatározza, mennyit fog autózni a következő több mint 1000 napban, enyhén szólva túlzás, de ettől még a szerződések kitörölhetetlen része.

Nézzünk számokat!

Nézzünk számokat!

Értjük már a lényeget, most nézzük meg a gyakorlatot.

Hogy pontos legyen a példa, válasszunk egy mostanság divatos autót, egy Volkswagen Tiguant.

Megvizsgáltunk néhány szolgáltatót, hogy pontosan milyen túlfutási díjakkal számolnak ilyen autók esetében, és nettó 37,96 Ft/km-t találtunk.

Mondjuk azt, hogy a szerződés 90.000 kilométerről szól, de mi 100.000-et futottunk, tehát pont egy tízessel mentünk többet a kelleténél – számoljuk ki a túlfutási díjat!

10.000x37,96=379600 Ft, de soha ne feledkezzünk meg az adóról sem, tehát ezt az egészet még meg kell szoroznunk 1,27-tel, és így kapjuk meg az általunk fizetendő összeget: 482.092 Ft.

Magyarul tehát majdnem fél millió forintot kell még kifizetnünk a 10.000 plusz kilométerünkért.

Az alulfutás egyébként ezzel szemben csak 13 Ft/km körül alakul, de nem is nagyon számítottunk ennél kisebb különbségre a Bonus és a Malus között.

Hol itt a valódi probléma?

Mondhatnánk, hogy igen, az összeg enyhén túlzásnak tűnik, de hát ez le van írva előre szerződésben, tehát nincs rajta mit vitatkozni.

A szolgáltató nyilván nem akar bukni az üzleten, és ezért az autó értékcsökkenését próbálja meg így kiváltani.

Nos, ha ez valóban így van, és a 10.000 kilométer tényleg közel 500.000 forint kiesést jelent a cégnek, akkor ezt a jelenséget nyilvánvalóan a használtautó piacon is tetten érhetjük.

Akkor most nézzünk szét az interneten, hogy mi a helyzet a használt Volkswagen Tiguan fronton!

Ugyanaz a modell, ugyanaz az évjárat, minden adat tökéletesen megegyezik, 2 dolgot leszámítva: az egyik fekete, a másik pedig fehér, valamint az egyik 150.100 kilométert futott eddig, míg a másik 158.932-őt.

Ez 8832 km-es különbség, tehát a fentebb említett szolgáltató számításai szerint 8831x37,96x1,27=425.783,6544, tehát körülbelül 425.800 forintot jelent.

Ezzel szemben a két említett autó ára tökéletesen megegyezik: 4.699.000 forintért viheti haza őket, aki meg akarja vásárolni.

Hol van akkor az a bizonyos értékcsökkenés, amiért az ügyfélnek kell fizetnie?

Mire is kell akkor ekkora összegeket felszámolni?

A válasz: sehol és semmire.

Hol itt a valódi probléma?

Túlfutás: egy plusz dolog, amire tehát figyelni kell

Hangsúlyoznám, hogy az imént említett példa egyáltalán nem kivételes!

Bárki felmehet bármelyik használtautós portálra, és a saját szemével láthatja, hogy a kilométeróra állások közötti különbségek mennyiben befolyásolják a valóságban az árakat.

Mit látunk tehát ebből?

Hogy ismét felfedeztünk egy kiskaput, amin keresztül a szolgáltatók több pénzt szedhetnek tőlünk hitelesnek tűnő, mégis alapvetően valótlan indokokra hivatkozva.

Hogyan tudjuk ezt elkerülni?

Az egyik lehetőség, hogy nem lépjük át az előre leírt határokat – de már megbeszéltük, hogy ezt szavatolni szinte lehetetlen, hiszen sosem tudhatjuk előre, mennyit fogunk autózni a jövőben.

A valódi megelőzés tehát, ha alaposan átolvassuk előre a szerződéseket, és az irreálisan magas túlfutási díjakat tartalmazókat pedig messzire elkerüljük, hiszen nem akarjuk, hogy rajtunk nyerészkedjenek mások.

Utóirat: ez nem általános!

Ahogy legutóbb, úgy most is szeretném tisztázni: ez most egyáltalán nem a konkurencia lejáratásáról szólt!

Egyáltalán nem állítom, hogy minden flottakezelő cég rajtunk kívül így járna el, hiszen kevés dolog áll ennyire távol a valóságtól.

Ahogy mi, úgy mások is tartják magukat ahhoz, hogy a valós, piaci értékkülönbözettel számoljanak, hiszen még üzleti szempontból is jobban megéri korrekt módon kezelt, és így visszatérő ügyfeleket gyűjteni.

A célom az volt, hogy egy újabb tényezőre hívjam fel az Ön figyelmét, hogy amikor legközelebb szerződést köt, tudja, hogyan kell számolnia.

Ne hagyja magát átverni, és csakis a legmegbízhatóbb szolgáltatókat válassza!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.