6 kérdés a cégautó bérlés utáni ÁFA elszámolásról – biztos, hogy mindenkinek jó az 50%?

6 kérdés a cégautó bérlés utáni ÁFA elszámolásról – biztos, hogy mindenkinek jó az 50%?

2019 hozott egy komolyabb változást az tartós bérlet kapcsán: életbe lépett az előző év októberében elfogadott szabálymódosítás, aminek értelmében 50%-os átalányérték mellett visszaigényelhetővé vált a bérleti és lízingíjak utáni áfa.

Eddig bizonyítani kellett, hogy a céges autót milyen arányban használták üzleti és magán célokra, mostantól kezdve viszont lehetőség van arra, hogy akár útnyilvántartás nélkül is éljen egy vállalkozás az áfa felének levonásáról szóló jogával.

Pontosan minek az áfájáról beszélünk?

A cégautó bérlésével, lízingelésével, szervizelésével, gumiabroncsainak cseréjével/javításával és minden egyéb autóval kapcsolatos költség forgalmi adóját érinti a változás.

Lássuk, milyen lehetőségeket hoz az új szabályozás a flottakezelés világában, és hogy kinek éri meg valójában!

Mi volt eddig?

A 2012. január 1. óta érvényben lévő szabályok szerint egy személygépkocsi bérleti díjának áfája pontosan abban az arányban volt levonható, amennyiben azt a vállalkozás céljaira használták fel.

Ha tehát egy céges autót 100.000 forintért béreltünk/lízingeltünk, arra még 27.000 forint áfa került: ha ezt a kocsit 50%-ban céges utakra, 50%-ban pedig a gyerek iskolába hordására, bevásárlásra, családi nyaralásra, magyarul magánhasználatra fordítottuk, akkor az áfa 50%-át levonhattuk: és megspórolhattunk 13.500 forintot.

Értelemszerűen, ha az arány 80-20% volt, akkor 21.600 forintot vonhattunk le az áfából.

Ehhez viszont precízen vezetett útnyilvántartásra, vagy más bizonyító erejű dokumentumra volt szükség: egyszóval rengeteg papírmunkára, amihez még hozzátartozott az is, hogy nem is mindig olyan egyszerű megállapítani, mi számít üzleti célú használatnak.

Megszabadultunk a papírmunkától?

Megszabadultunk a papírmunkától?

Az új szabályozásnak köszönhetően 2019-től kezdődően erre az egész procedúrára már nincs szükség: az áfa 50%-a precízen vezetett útnyilvántartás nélkül is levonhatóvá válik.

Ez abból a szempontból mindenképp pozitív változás, hogy azok a vállalkozások, amik az adminisztrációs terhek miatt nem akartak eddig operatív lízingen gondolkozni, most újra érdeklődni kezdhetnek az ilyen megoldások iránt.

A szakértők meglátása szerint legfőképpen a mikrovállalkozások csaphatnak le majd az új lehetőségre, akik 1 céges autó bérlésében gondolkoznak, de hosszú távon a nagyobbaknak is érdemes ezt számításba venni, akár a nagyobb flották esetében is.

Kinek éri meg egyértelműen?

Kinek éri meg egyértelműen?

  • Értelemszerűen annak, akinél eddig is 50-50% volt a céges és magánhasználat aránya, hiszen így egyszerűbbé válik számára az adminisztráció.
  • Annak is jó, aki eddig nem bajlódott az útnyilvántartással, és egyéb ehhez kapcsolódó dokumentációkkal, még akkor sem, ha a számok alapján jobban megérte volna neki.
  • Annak pedig kifejezetten előnyös az új szabályozás, aki 50%-nál többet használja magáncélra a céges autóját, hiszen a korábbiakhoz képest most többet spórolhat az áfán.

Érdemes még tudni, hogy operatív lízing esetén, ha a díjakat továbbszámlázzuk, akkor az ezek után járó áfa teljes mértékben levonható.

FONTOS: ha a céges autót kizárólag magáncélra használják, az áfa levonása szóba se kerülhet, semmilyen mértékben – emiatt hasznos lehet elgondolkozni azon, hogy a későbbi félreértések elkerülése végett mégiscsak dokumentáljuk valamilyen módon az autó használatát (ki tudja, mikor jön, és milyen eredményeket hoz ki egy váratlan adóellenőrzés).

Ki maradjon a régi rendszernél?

Ki maradjon a régi rendszernél?

Fontos, hogy az elfogadott új szabályok mellett továbbra is érvényben marad az, amit 2012 óra megszokhattunk: ha valaki úgy szeretné, továbbra is intézheti az elszámolást az eddigi, nyilvántartásos rendszerben.

Nem kell sokat magyarázni, hogy kinek éri ez meg: annak, akinél messze többet használják a kocsikat üzleti célra, mint 50%.

De még ezen túl is érdemes elgondolkozni azon, hogy sok esetben jól jöhet a meglévő útnyilvántartás: egy komolyabb adóellenőrzés során ugyanis kérdéseket vethet fel, hogy vajon tudjuk-e bizonyítani a céges autó üzleti használatát.

Lehet, hogy van olyan könyvelő, aki javasolni fogja az új rendszerre való átállást (ha másért nem, legalább a kevesebb vele járó munka miatt), de Ön mindig gondolja át, hogy rövid és hosszú távon melyik éri meg jobban anyagilag a cégének!

Miért kellett egyébként ehhez a változtatáshoz az Unió?

Az Európa Tanács 2018. október 2-án fogadta el Magyarország javaslatát, hogy ez a változás 2019 elejével életbe léphessen.

Mivel egy, az EU-ban egységesen szabályozott forgalmi adóról van szó, mielőtt még az Országgyűlés elé kerülhetett volna a javaslat, a Tanácsnak is rá kellett bólintania.

Egyébként nem mi vagyunk az első tagállam, aki hasonló javaslatokkal állt elő az utóbbi években, és várhatóan a jövőben több más országban is lehet számítani hasonló változásokra.

Magyarországon egészen 2021. december 31-ig lesz érvényben a jelenlegi rendszer, de ezután is lesz majd lehetőség a hosszabbításra – amire valószínűleg sor is fog kerülni.

Változik bármit is ettől a flottakezelés?

Változik bármit is ettől a flottakezelés?

A lízingcégek számára semmilyen komolyabb változást nem jelent az új rendszer, így nincs is szükség arra, hogy a szerződéseket újra átgondolják.

Sem a futamidők meghosszabbítása, sem a díjak növekedése nem várható a közeljövőben emiatt.

Az egyetlen változást maximum az ügyfelek számának növekedésében lehet várni, ugyanis a hazai vállalkozások az új szabályok láttán valószínűleg majd újratervezik az autó beszerzési stratégiájukat, és komolyabban számításba veszik a tartós bérlet lehetőségét.

Önmagában tehát a labda ennek kapcsán nem nálunk, hanem Önnél van: az Ön döntése, hogy hogyan kívánja intézni a bérleti díjjal járó áfa levonását, és hogy megragadja-e a lehetőséget, amit az új szabályozás hoz.

Ha tanácsra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal, hiszen a mi érdekünk is az, hogy Ön a legelőnyösebb megoldást válassza!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.