3 lehetőség a céges autó otthoni töltésének elszámolásához (Napelemmel vajon működhet?)

3 lehetőség a céges autó otthoni töltésének elszámolásához

A magáncélra is használható céges autó még mindig az egyik legmotiválóbb, legnépszerűbb juttatási forma.

Ezzel mindenki nyer: a cég gazdaságos és eredményes módon tudja jutalmazni (és így megtartani) a munkavállalóját, aki megbecsülve érzi magát azzal, hogy autót kapott a munkaadójától.

Hatványozottan igaz ez, ha elektromos vagy tölthető hibrid autóról beszélünk, hiszen ezek egyre népszerűbbek, és presztízst is képviselnek.

Nagy kérdés viszont, hogy a töltést hogyan oldjuk meg?

Sokat ugyanis nem nyer az alkalmazott, ha a töltések költségeit nem tudja elszámolni a céggel.

Gyorsan átvesszük, milyen megoldások érhetőek el ezzel kapcsolatban!

Az otthoni töltés a legtöbb esetben elengedhetetlen

Korábban már beszéltünk arról, hogyan lehet elszámolni a céges elektromos autó töltéséta munkaadóval, és már akkor is kiderült, hogy a legegyszerűbb, ha a töltés vagy a cégnél történik, vagy egy olyan töltőállomáson, ami számlát is tud adni.

Igen ám, csakhogy sok esetben ezek nem elérhető opciók!

Még ha a cég rendelkezik is saját töltővel, akkor sem biztos, hogy a kolléga ezt igénybe tudja venni, hiszen lehet, hogy munkájából adódóan folyamatosan úton van, tehát nem az irodában ülve várja, hogy a kocsi feltöltsön.

Ilyen esetekben lehet külső helyszínen történő töltésben gondolkodni, de ennek megszervezése sem olyan egyszerű, hiszen kérdés, hogy van-e töltő a közelben, és hogy le tudjuk-e tenni az autót ott, amikor erre szükség van.

A gyakorlat azt mutatja, hogy bizony az elektromos autók egy részét otthon töltik, miután a munkavállaló hazament – ami persze a villanyszámlák miatt nem egy ideális megoldás a munkavállaló számára, de szerencsére van mód arra, hogy ez megoldódjon.

1. lehetőség: céges mérőóra a munkavállaló otthonában

1. lehetőség: céges mérőóra a munkavállaló otthonában

A munkaadó természetesen vállalja, hogy a céges autó töltési költségeit kifizeti a kollégának – a kérdés csak az, hogy hogyan számoljunk el ezzel.

Az egyik lehetőség, hogy egy cég nevére szóló villanyóra kerül a házba: ennek köszönhetően az áramszolgáltató a cég nevére fogja küldeni a számlákat.

Ebben az esetben csak annyi a feladata a cégnek, hogy kivonja a teljes villanyszámlából azt, amit az elektromos autó töltésére fordítottak, a többit pedig kiszámlázza a munkavállalónak.

Ahogy viszont az már ennyiből is látszik, ez nem feltétlenül a legegyszerűbb verzió, úgyhogy ugorjunk is tovább.

2. lehetőség: költségtérítés a munkavállaló számára

Ebben az esetben minden marad a régiben: a család maga fizeti a villanyszámláit, a szolgáltató nincs belekeverve az ügybe.

Annyira van szükség, hogy a töltőhöz egy almérőórát kössenek, ami nyomon tudja követni, hogy mennyi áramra volt szükség a töltéshez – és ezt fogja majd a cég megtéríteni.

Mielőtt még bárki megijedne, ehhez nem kell a munkavállalónak adószámot kiváltania vagy számláznia – ha a fogyasztást tudja igazolni, akkor minden elszámolható a céggel.

3. lehetőség: töltés napelem rendszerrel

3. lehetőség: töltés napelem rendszerrel

Ez talán a legkedvezőbb megoldás – legalábbis első ránézésre annak látszik, de azért vannak itt komoly kérdések.

Nagyon röviden ennek a lényege:

  • a napelem rendszer egy háztartási méretű kiserőműként áramot termel a háztartás számára;
  • az így megtermelt áramot vagy azonnal felhasználja, vagy akkumulátorokra, esetleg a szolgáltató hálózatára tölti (amiről aztán elszámolás készül – a szolgáltató gyakorlatilag fizet az áramért);
  • az éjszakai órákban pedig, amikor a napelemek napfény hiányában nem termelnek, a háztartás vagy a korábban feltöltött akkumulátorairól veszi az áramot, vagy a szolgáltatótól veszi azt, mint minden más háztartás.

Ha tehát a napelemek által megtermelt „ingyen” árammal töltjük az autót, akkor értelemszerűen nem nagyon tudunk mivel elszámolni a céggel – az pedig egy nehezebb kérdés, hogy ez egyáltalán költségnek tekinthető-e.

A napelem rendszer ilyen esetben ugyanis nem a saját tulajdonosának termeli az energiát, hanem a cégnek, akié a céges autó, amit szintén lehet ugyan mérni, de jelenleg jogszabály nem vonatkozik rá, hogy ezt meg kell-e térítenie a munkaadónak.

Mi a helyzet akkor, ha a cégé a napelem rendszer?

Mi a helyzet akkor, ha a cégé a napelem rendszer?

Nyilvánvalóan megoldaná a kérdést az, ha a napelemeket a cég vásárolná, az ő tulajdonában lenne, akár csak akkora méretben is, hogy az kizárólag az autó töltését tudja szolgálni.

A befektetés megtérülő, hiszen az az összeg, amit az energiaszámlákon, vagy a külső töltőállomások díjain keresztül megspórol a vállalkozás, az hosszú távon a napelem rendszer beruházási költségeit meghaladja.

Igen ám, csakhogy ennek vannak bizonyos akadályai.

A jogszabályok értelmében arra ugyan van lehetőség, hogy valaki ne a saját ingatlanán telepítsen napelem rendszert, viszont a szolgáltató hálózatára csak a saját csatlakozási pontján csatlakozhat –tehát a megtermelt, de fel nem használt energiát nem adhatja át az áramszolgáltatónak valaki más csatlakozási pontján keresztül.

A lehetőségek tehát ebben a tekintetben korlátozottak, hiszen az nem megoldható, hogy a város másik végén lakó kolléga háztetőjén álló napelem rendszer a cég telephelyén csatlakozzon a hálózathoz.

Érdemes tehát otthoni napelem rendszerről tölteni a céges elektromos autót?

Érdemes tehát otthoni napelem rendszerről tölteni a céges elektromos autót?

A válasz röviden: amennyiben a munkavállalónak nincs ellenére, hogy a saját befektetésének köszönhetően töltődik „ingyen” az autó, akkor igen – máskülönben ez vezethet némi nézeteltéréshez cég és alkalmazott között.

Viszont azt is érdemes figyelembe venni, hogy mennyire életszerű egy ilyen megoldás:

  • a napelem rendszerek értelemszerűen nappal termelnek – azokban az órákban, amikor a legtöbb ember dolgozik, és használja az autóját, tehát a töltés nem megoldható;
  • ebből következően az otthoni töltés továbbra is éjszaka fog történni (amikor a napelemek nem termelnek energiát), akkor pedig ismét csak a fentebb leírt 1. és 2. lehetőség lép életbe.
  • ha a napelem rendszer túl kicsi, mert eredetileg nem arra tervezték, hogy e-autót is töltsön, akkor nem is biztos, hogy képes lesz rá, ugyanis fázisonként min. 6 amper töltőáramra van szükség ahhoz, hogy a töltés elkezdődjön.

Az elektromos autó töltésével kapcsolatban tehát sok kérdést kell tisztáznia egy cégnek – szerencsére a céges autó beszerzése már nem feltétlenül ennyire bonyolult.

Amennyiben szeretne megbízható cégautót vállalkozásának kedvező feltételek mellett, keressen minket bátran!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.