2 fontos adó, amin sokat spórolhat a cégének tartós bérlettel

2 fontos adó, amin sokat spórolhat a cégének tartós bérlettel

Gyakran hangoztatott érv a tartós bérlet kapcsán, hogy milyen sok költséget megspórol egy cégnek ahhoz képes, ha az megvásárolná az autóját.

Nem kell számolni a cégautó adóval, a gépjármű adóval, a regisztrációs adóval, a forgalomba helyezés költségeivel…

Ez mind szép és jó, viszont teljesen jogosan feltételezi az ember, hogy a flottakezelő cég sem akar rosszul járni hosszú távon, tehát a bérleti díjba bizonyos mértékben belekalkulálja ezeket az összegeket.

Elmondható így is, hogy komoly spórolást jelent a vállalkozásnak a tartós bérlet?

Egyértelműen igen!

Mutatok is 2 olyan területet, amit érdemes ennek kapcsán megjegyezni.

1. Megspórolhatjuk a társasági adó jelentős részét

Elsőként hasonlítsuk össze, hogy megéri-e egyáltalán autóba fektetnie egy cégnek a pénzét ahelyett, hogy azt félretenné.

Ha a társasági adót nézzük, akkor mindenképp.

A társasági adó 2003-hoz képest ma már a felére csökkent, tehát 18% helyett mindössze 9% – de minek a 9 százalékáról is beszélünk pontosan?

A társasági adó alapja a vállalkozási tevékenység alapján/során keletkezett jövedelem, magyarul tehát azt nézzük, hogy az adott cégnek mekkora volt az éves eredménye.

Az eredmény alapvetően jó dolog – ha viszont hagyjuk csak a bankszámlán pihenni, akkor bizony adózni kell utána, ami végső soron kevesebb pénzt jelent a cégnek.

Teljesen egyértelmű tehát, hogy jobban megéri valami olyanba fektetni inkább, ami hasznos is a vállalkozás szempontjából – mondjuk egy céges autóba.

Számoljunk együtt!

Számoljunk együtt!

Az egyszerűség kedvéért mondjuk, hogy egy vállalkozás 1.200.000 forintos eredményt könyvelhet el az év végén.

Ha ezzel nem kezd semmit, akkor a 9%-os társasági adóval számolva 108.000 forintot kell emiatt adóznia, magyarul csak 1.092.000 forintja marad.

Mi történik, ha ehelyett inkább ebből a pénzből autót bérel?

Ha havi 100.000 forintot költene a tartós bérletre, akkor az év végére ugyan 1,2 millió forintot fizetne ki, de cserébe lenne egy céges autója, a hozzá kapcsolódó flottakezelés minden előnyével, és nem az állam venné el a pénzét.

A társasági adó alapjának csökkentésén keresztül tehát százezreket tud a tartós bérlet megspórolni egy cégnek – de menjünk még ennél is tovább!

Akkor már meg is vehetném az autót, nem?

A trükk tehát az, hogy csökkentsük a cég eredményét úgy, hogy mindeközben valami hasznosat is vegyünk a cégnek – erre tökéletes a céges autó beszerzés.

Akkor viszont jogos a kérdés, hogy miért kéne ezt tartós bérleten keresztül megoldani?

Ha van 5 millió forint eredményünk, akkor miért ne vehetnénk egy 5 millió forintos autót belőle inkább?

Ráadásul, ha nem egy összegben vesszük meg, hanem részletfizetést kérünk, akkor még kamatokat is számolhatunk el, amivel máris tovább csökkentettük a társasági adó alapját.

Ez egy teljesen ésszerű felvetés – viszont van néhány egyéb tényező, amivel szintén érdemes számolni.

2. Tartós bérletnél nincs áfa levonási tilalom

Tartós bérletnél nincs áfa levonási tilalom

Személyautó vásárlás esetén áfa levonási tilalom van, kivéve akkor, ha az autót továbbértékesítési, vagy bérbeadási célból vásároljuk.

Magyarul hiába vesz egy vállalkozás céges autót, attól még az áfát ki kell fizetnie.

Ellenben, ha bérli az adott autót, akkor az áfa máris levonhatóvá válik!

Illetve pontosítsunk: csak abban az esetben van ez így, ha az autó a bérleti szerződés lejártakor NEM válik a bérlő tulajdonává – magyarul például a zárt végű pénzügyi lízingre ugyanúgy áfa levonási tilalom vonatkozik.

Tartós bérlet esetében az autó a szerződés végén a bérbe adó tulajdonában marad, így a bérleti díj utáni áfa levonható (akár 50%-ban is.)

Ön jár jobban, ha nem megveszi, hanem bérli az autót

Ön jár jobban, ha nem megveszi, hanem bérli az autót

A másik főbb érv, ami az autóvásárlás vs. tartós bérlet vitában előkerülhet, az az, hogy az utóbbi még mindig több pénzt tud spórolni.

Sokan állnak úgy hozzá, hogy ugyan miért fizessenek minden hónapban egy olyan autóért, ami a végén nem is lesz az övék.

A válasz: azért, mert így is messze kevesebb pénzt költenek az autóra, mint vásárláskor tennék.

Egyrészt az autó maradványértékét soha nem kell kifizetniük, tehát ha a bérleti díjakat összeadjuk, messze alacsonyabb összeg jön ki, mint az új autó ára lett volna.

Másrészt pedig, a bérlés esetén a pénzt egy új autóba fektettük, aminek szervizeltetésével, javíttatásaival nem is nekünk kell törődnünk – ezzel szemben vásárlás esetén kapunk egy eszközt, ami minden nappal veszít az értékéből, és még ezen felül is nekünk kell foglalkoznunk vele.

Előre kalkulálható, fix költségek – nincsenek meglepetések

Előre kalkulálható, fix költségek – nincsenek meglepetések

A tartós bérleti szerződésben rögzített bérleti díj mindent tartalmaz, tehát nyugodtan lehet vele előre tervezni.

Egy vásárolt autó esetében azonban soha nem tudhatjuk, mikor kerülnek elő váratlan költségek a fenntartásával kapcsolatban.

És ami még fontosabb, hogy az autó megvételekor egy igen magas összeget kötünk le – mint már elhangzott, egy folyamatosan amortizálódó eszközbe.

Alapvetően tehát két fontos tanulságot fogalmazhatunk meg:

  • A céges autóba fektetett pénz már nem számít adóalapnak a társasági adó megállapításakor, amivel máris százezreket spórolhatunk.
  • Az autóbérlés az áfa levonásnak köszönhetően anyagilag jobban megéri, mint megvásárolni az autót.

Egyszóval a cégautót ne csak egy eszköznek tekintsünk, hanem egy lehetőségnek is arra, hogy a pénzünket valami hasznosba fektessük ahelyett, hogy gyakorlatilag az ablakon dobnánk ki a különböző adókon keresztül.

Döntse el, mihez akar kezdeni cége eredményével – és kérjen tőlünk visszahívást, ha úgy dönt, céges autóra akarja fordítani!

Kérjen visszahívást itt!

"Ezúton szeretném megköszönni azt a magas szintű kiszolgálást, amit péntek este nyújtottatok. Nagyra értékelem. Egy jó barátom, aki mellettem ült a meccsen, le volt nyűgözve, hogy a meccs alatt telefonon el tudtam intézni az autó elvitelét és a csere autót. Mivel számára is aktuálissá vált az autó cseréje, ezért kérte, hogy adjam meg az elérhetőségeteket. Ezt megtettem utólagos engedelmeddel. Még egyszer köszönöm a hozzáállást."

Bartha László


"Nagyon köszönöm hírlevelét, tartalmas, megbízható segítségnek tartom. Mérlegképes könyvelőként dolgozom, a cégeimnek segítségként továbbítom az ön üzeneteit, hogy igény szerint használják fel."

Zádori Ágnes


"Tisztelt Molnár úr! 22 éve vezetek, ebből 19 évet úgy hogy céges autót.Vezettem multinál és kis pár fős cégnél ,de csak mint használó.Az autók mindig közel álltak hozzám,de a hozzájuk kapcsolódó költségek nem foglalkoztattak,hiszen ez a "tulaj gondja-baja".Persze véleményem mindig volt,hogy mit kellene venni,de ezt csak mint alkalmazott tettem. A közelmúltban egy barátom kereset meg,hogy induló vállalkozásához gépkocsikat kell beszereznie,mit gondolok tudnék-e ebben segíteni neki. Persze azt gondoltam igen,de mondtam neki,hogy nekem is fel kell készülnöm, utána kell néznem dolgoknak. Az interneten keresgetve találtam az önök honlapjára. Egyből meg tetszett és feliratkoztam a "Amit a cégautó választás előtt tudnia kell" című levélsorozatunkra.Számos új és fontos információt és választási szempontot tudtam meg. Azt gondolom,hogy most még nem tudok annyit mint önök,hiszen ez is egy szakma,de rávilágított,hogy miért érdemes itt is profikhoz fordulni. Viszont az önök álltál adott információkat felhasználva el tudok indulni és tudom mire kell odafigyelnem egy tárgyaláson hogy a lehető legoptimálisabban tudjuk kiválasztani a számunkra legjobb cégautókat."

Habele Gyula


"Nagyon tetszett az 5 lépéses anyag. Tanulságos, érthető és nagyon részletes. Profi munka, gratulálok hozzá. Én a másik oldalon - a javítók területén - dolgozom, de így is nagyon sok hasznos információval lettem okosabb."

Együd Imre
Opel Molnár


"Meddig használjunk egy cégautót? Mire jó a flottakezelés? Nem hogy a választ nem tudtam, de a kérdés sem fogalmozódott meg bennem soha. A kocsik költségét is lehet minimalizálni, tudatosan tervezni? Ez volt a legnagyobb újdonság, amit az 5 részes levélsorozatból megtanultam."

Illyés György
OM Audit Kft.